4 SID.ir | آسيب شناسي بيکاري دانش آموختگان کشاورزي: تحليل کمي و کيفي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

آسيب شناسي بيکاري دانش آموختگان کشاورزي: تحليل کمي و کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
 
چکیده: 

هدف از انجام اين پژوهش شناسايي چالش ها و مشکلات بيکاري دانش آموختگان کشاورزي و ارائه راهکارهاي موجود در اين زمينه است. اطلاعات مورد نياز با روش کمي- کيفي يعني با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه جمع آوري شده است. روايي صوري پرسشنامه را استادان مجرب مرتبط با رشته کشاورزي تاييد کردند. پايايي پرسشنامه نيز با استفاده از روش آلفاي کرونباخ سنجيده شد و 91 درصد به دست آمد. جامعه آماري تحقيق از دو بخش دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشکده کشاورزي تشکيل شده اند. از جامعه اول پس از تعيين حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 90 دانشجو انتخاب شد. از جامعه دوم نيز 25 نفر انتخاب و نظرهاي آن ها به صورت کيفي بررسي و تحليل شد. در تحليل داده هاي کمي از روش تحليل عاملي و در تحليل داده هاي کيفي از روش تکرار موضوعات مشترک در متن (KWIC) استفاده شده است. نتايج نشان داد آسيب هاي بيکاري دانش آموختگان کشاورزي را مي توان در هفت عامل طبقه بندي کرد که عبارتند از: آسيب هاي مرتبط با دولت، آسيب هاي مرتبط با بازار کار، آسيب هاي مرتبط با نظام آموزش کشاورزي، آسيب هاي مرتبط با استادان کشاورزي، آسيب هاي مرتبط با نحوه آموزش و يادگيري، آسيب هاي مرتبط با دانشجويان کشاورزي و آسيب هاي مرتبط با نبود اطلاع رساني و مشاوره دانش آموختگان کشاورزي. برخي راهکارهاي ارائه شده درباره بهبود اشتغال دانش آموختگان عبارتند از: تاکيد بر فعاليت هاي عملي و کاربردي کشاورزي، بهبود کيفيت تدريس استادان کشاورزي، تقويت فعاليت هاي مختلف دانشجويي، سرمايه گذاري و سياست هاي حمايتي و تشويقي در بخش کشاورزي و حمايت بازار کار در به کارگيري دانش آموختگان کشاورزي.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 121
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی