برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1392 , دوره  1 , شماره  3 ; از صفحه 49 تا صفحه 53 .
 
عنوان مقاله: 

استفاده از مفاهيم پايه موسيقي به منظور تسريع در روند زبان آموزي کودکان کم شنوا پس از انجام عمل کاشت حلزون شنوايي بر مبناي شواهد عصب شناختي (مقاله مروري)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: در سال هاي اخير، استفاده از کاشت حلزون شنوايي توانسته زمينه مناسبي را براي استفاده از باقي مانده شنوايي و همچنين فراگيري گفتار و زبان براي کودکان کم شنوا فراهم آورد. اما نکته قابل تامل اين است که شنوايي مصنوعي در اين دسته از کودکان بدون کمک گرفتن از شيوه هاي مداخله اي صحيح و تمرينات توانبخشي مستمر نمي تواند چندان کارآمد باشد. يکي از مناسب ترين شيوه هاي مداخله اي که تاکنون توسط محققين پيشنهاد گرديده است آموزش موسيقي و يا تمرينات موسيقي درماني به اين کودکان مي باشد. ما در اين مطالعه سعي داريم تا با تکيه بر شواهد عصب شناختي نشان دهيم که مغز يک کودک کم شنوا چگونه در هنگام مواجهه با مفاهيم پايه موسيقي عمل کرده و اين امر تا چه اندازه مي تواند در بهبود وضعيت زبان آموزي وي تاثير گذار باشد.
نتيجه گيري: در اين مقاله ابتدا برخي از پژوهش هايي که به بررسي تاثيرات موسيقي بر جنبه هاي مختلف رشد و تکامل مغز در افراد پرداخته بودند، مرور شدند. سپس بر مبناي نتايج بدست آمده از اين مقالات و همچنين نحوه شکل گيري مناطق زباني و موسيقيايي در ذهن کودکان کم شنوا به تحليل جنبه هاي مختلف موضوع پرداخته شد. کودکان کم شنوا به لحاظ تکامل نواحي زباني مغز و استفاده از ساختارهاي زباني از همسالان خود عقب ترند، از اين رو موسيقي مي تواند از طريق تحريک نواحي گسترده اي از مغز از جمله نواحي زباني و نيز افزايش فاکتورهاي رشد باعث تقويت مهارت هاي شنيداري و زباني و حتي شناختي - حرکتي شود و از اين طريق تاخير تکاملي را در اين کودکان به شکل قابل توجهي جبران نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ریاسی، م.، و دستغیب، س. (1392). استفاده از مفاهیم پایه موسیقی به منظور تسریع در روند زبان آموزی کودکان کم شنوا پس از انجام عمل کاشت حلزون شنوایی بر مبنای شواهد عصب شناختی (مقاله مروری). علوم اعصاب شفای خاتم, 1(3), 49-53. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=271011



Vancouver : کپی

ریاسی مینا، دستغیب سمانه سادات. استفاده از مفاهیم پایه موسیقی به منظور تسریع در روند زبان آموزی کودکان کم شنوا پس از انجام عمل کاشت حلزون شنوایی بر مبنای شواهد عصب شناختی (مقاله مروری). علوم اعصاب شفای خاتم. 1392 [cited 2021October22];1(3):49-53. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=271011



IEEE : کپی

ریاسی، م.، دستغیب، س.، 1392. استفاده از مفاهیم پایه موسیقی به منظور تسریع در روند زبان آموزی کودکان کم شنوا پس از انجام عمل کاشت حلزون شنوایی بر مبنای شواهد عصب شناختی (مقاله مروری). علوم اعصاب شفای خاتم, [online] 1(3), pp.49-53. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=271011.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 226 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی