3 SID.ir | کاربرد روش يادگيري تقويتي براي تعيين دستورالعمل بهره برداري برحسب درخواست توزيع و تحويل بهينه آب

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

کاربرد روش يادگيري تقويتي براي تعيين دستورالعمل بهره برداري برحسب درخواست توزيع و تحويل بهينه آب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سازه‌های آبی، دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

يکي از رويکردهاي موثر تحويل و توزيع آب در شبکه هاي آبياري روش برحسب درخواست است که با توجه به ساختار هر شبکه قابل اجراست؛ اما به استخراج دستورالعمل بهره برداري نياز دارد. در اين تحقيق، مدل تعيين دستورالعمل بهره برداري روش برحسب درخواست با الگوريتم يادگيري تقويتي سارساي فازي (FSL) توسعه داده شد و در کانال E1R1 شبکه آبياري دز آزمون شد. ورودي اين الگوريتم دبي هاي درخواست شده و خروجي آن دستورالعمل بهره برداري سازه هاست. براي ارزيابي نتايج دو سناريويي که اجرا شد شاخص هاي ارزيابي عمق و دبي به کار رفت. نتايج نشان دهنده توانايي FSL در هم گرايي و استخراج الگوها بود. مثلا در سناريوي 1، که در آن دبي آبگيرهاي 5 و 6 از 0.1 متر مکعب در ثانيه به 0.2 متر مکعب در ثانيه افزايش يافته است و ساير آبگيرها بسته اند، حداقل مقدار شاخص هاي راندمان و کفايت برابر 0.989 و 0.994 و حداکثر مقدار شاخص هاي خطاي مطلق حداکثر و تجمعي برابر 8.4 و 7.4 درصد به دست آمد. با توجه به نتايج، FSL را مي توان در تنظيمات سازه ها، به صورت دستي، براي روش هاي برحسب درخواست به کار برد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 92
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی