برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط آگاهي واج شناختي و خواندن در كودكان 5.5 و 6.5 ساله

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسي آگاهي واج شناسي کودکان، قبل از آموزش خواندن و در ضمن آموزش خواندن است تا مشخص نمايد کدام يک از مولفه هاي آگاهي واج شناختي تحت تاثير خواندن و کدام يک بدون تاثير آن، در کودکان به وجود مي آيد. براي بررسي آگاهي واج شناختي از آزموني که بر اساس آزمون نورث و پارکر (1993) برنان و ايرسون (1997) طراحي گرديده، استفاده شده است. اين آزمون شامل سه بخش آگاهي هجايي، آگاهي واحدهاي درون هجايي و آگاهي واجي است. آگاهي هجايي شامل دو تکليف ترکيب و تقطيع هجا، آگاهي واحدهاي درون هجايي شامل دو تکليف تجانس و قافيه، آگاهي واجي شامل تکاليف ناميدن و حذف واج آغازين، شناسايي کلمات مختلف با واج آغازين يکسان، ناميدن و حذف واج انتهايي، شناسايي کلمات مختلف با واج انتهايي يکسان، حذف واج مياني، تقطيع و ترکيب واجي است. آزمون روي يک گروه کودکان 5.5 ساله و دو گروه کودکان 6.5 ساله انجام شده است. از دو گروه کودکان 6.5 ساله، يک گروه تحت آموزش خواندن قرار گرفته اند و گروه ديگر، با کودکان 5.5 ساله در آمادگي حضور دارند؛ آزمودني ها از کلاس هاي پايه اول ابتدايي و آمادگي 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند.
سپس از نظر هوشي، رفتاري، شنوايي و زباني بررسي گرديدند و در صورت عدم وجود مشکل در جنبه هاي بالا، از آنها آزمون آگاهي واج شناختي گرفته شد.
يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که سه گروه آزمودني، در ميانگين امتياز تکاليف مربوط به آگاهي هجايي و آگاهي واحدهاي درون هجايي با يکديگر تفاوت ندارند. در تکاليف مربوط به آگاهي واجي، دو گروه 5.5 و 6.5 ساله اي که در مقطع آمادگي بوده اند و تحت آموزش رسمي خواندن قرار نگرفته اند، امتياز پاييني به دست آوردند.
ميانگين امتياز گروه 6.5 ساله اي که در پايه اول ابتدايي تحت آموزش خواندن قرار گرفته اند با دو گروه ديگر، در تمام تکاليف آگاهي واجي تفاوت دارد. افزايش ميانگين امتياز آگاهي واجي در اين گروه ناشي از آموزش خواندن است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سلیمانی، ز. (1379). بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان 5.5 و 6.5 ساله. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 1(2 (مسلسل 2)), 27-35. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=27001



Vancouver : کپی

سلیمانی زهرا. بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان 5.5 و 6.5 ساله. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1379 [cited 2021October17];1(2 (مسلسل 2)):27-35. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=27001



IEEE : کپی

سلیمانی، ز.، 1379. بررسی ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان 5.5 و 6.5 ساله. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 1(2 (مسلسل 2)), pp.27-35. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=27001.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 380 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی