برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عددي رشد ترک بر پايه ضرايب شدت تنش در اثر بارگذاري چرخ هواپيما در روسازي آسفالتي فرودگاه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
 
چکیده: 

تسهيلات زميني بخش جداناپذير فرودگاهها بوده که از جمله مهمترين آنها روسازي باند فرودگاه مي باشند. يکي از مشکلات و خرابي هاي اجتناب ناپذير روسازي ترک خوردگي است. ترک خوردگي در روسازي ها انعطاف پذير از جمله عوارضي است که در اکثر محوطه هاي پروازي ديده مي شود. بنابر اين، اين مساله اهميت دارد که با اتخاذ تدابيري سرعت گسترش آن را کاهش داد. در اين پژوهش براي دستيابي به اين هدف و جهت انطباق نتايج با واقعيت، از اطلاعات ميداني فرودگاه کرمان استفاده گرديد و از مقادير واقعي ضخامت لايه ها و چگالي آنها و ساير مشخصات لايه ها که با استفاده از نتايج آزمايشهاي بدست آمده استفاده شد. با استفاده نرم افزار المان محدود روسازي باند فرودگاه و يک شکل ترک مدلسازي شد و از خروجي آن جهت تحليل روسازي در حالت هاي مختلف استفاده گرديد. ابتدا با جابجايي بار هواپيماي طرح نسبت به موقعيت ترک محدوه محلي که بارگذاري بيشترين تنش را به ترک وارد مي کند بدست آورده و سپس تحليل هاي مختلف در اين فاصله انجام گرفت و تاثير تغيير ضخامت آسفالت، تغيير طول ترک و همچنين تغييرات دما بر رفتار ترک بررسي شد. نتايج تغيير طول ترک نشان داد با 2 برابر شدن طول ترک، ميزان ضريب شدت تنش K1 حدود 17 درصد افزايش پيدا مي کند و با افزايش ضخامت آسفالت مقدار ضريب شدت تنش کاهش پيدا مي کند. به عبارت ديگر با افزايش ضخامت لايه آسفالتي سرعت رشد ترک کاهش پيدا مي کند. نتايج نشان مي دهند که به ازاي هر درجه افزايش دما، ميزان تنش متمرکز 3 درصد کاهش مي يابد که نشان دهنده اهميت پارامتر دما مي باشد. بنابراين مي توان ساعات پروازي هواپيما را به نحوي تنظيم نمود که در دماهاي نزديک به صفر درجه و کمتر از آن، تعداد پروازها محدود گردند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اخوان بهابادی، م.، و خبیری، م.، و فتوحی فیروزآبادی، ع. (1395). بررسی عددی رشد ترک بر پایه ضرایب شدت تنش در اثر بارگذاری چرخ هواپیما در روسازی آسفالتی فرودگاه. پژوهشنامه حمل و نقل, 13(3 (پیاپی 48)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=269963



Vancouver : کپی

اخوان بهابادی محمدجواد، خبیری محمدمهدی، فتوحی فیروزآبادی علیرضا. بررسی عددی رشد ترک بر پایه ضرایب شدت تنش در اثر بارگذاری چرخ هواپیما در روسازی آسفالتی فرودگاه. پژوهشنامه حمل و نقل. 1395 [cited 2021September16];13(3 (پیاپی 48)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=269963



IEEE : کپی

اخوان بهابادی، م.، خبیری، م.، فتوحی فیروزآبادی، ع.، 1395. بررسی عددی رشد ترک بر پایه ضرایب شدت تنش در اثر بارگذاری چرخ هواپیما در روسازی آسفالتی فرودگاه. پژوهشنامه حمل و نقل, [online] 13(3 (پیاپی 48)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=269963.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی