برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه فني و اقتصادي روسازي مرکب با روسازي انعطاف پذير رايج در ايران (مطالعه موردي آزاد راه قزوين-زنجان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 

هر ساله هزينه زيادي صرف ساخت راه هاي جديد و نگهداري راه هاي موجود ميشود. مقدار اين هزينه ها به طور مستقيم به نوع روسازي و مصالح به کار رفته در آن دارد. در ايران غالبا از روسازي هاي انعطاف پذير متشکل از رويه آسفالتي، لايه اساس و زير اساس سنگدانه اي استفاده ميگردد. در حالي که روسازي هاي صلب و مرکب نيز گزينه هايي ميباشند که ميتوانند مورد توجه قرار گيرند. در اين مقاله به طور موردي بر اساس اطلاعات موجود براي آزاد راه قزوين-زنجان يک روسازي انعطاف پذير و يک روسازي مرکب به روش آشتو طراحي گرديده است و هزينه احداث و ترميم و نگهداري و همچنين مشخصات فني آنها مورد مقايسه قرار گرفته اند. نشان داده ميشود که هزينه احداث روسازي مرکب متشکل از اساس بتني، رويه آسفالتي و زير اساس شن و ماسه اي بيشتر از روسازي انعطاف پذير معمول است اما در کل دوره بهره برداري که 50 سال در نظر گرفته شده است اين اختلاف کم شده و حتي هزينه کل روسازي مرکب از روسازي انعطاف پذير کمتر هم ميشود. همچنين روسازي مرکب منافع ديگري همچون سطح بالاي خدمت رساني و مقاومت باربري بالا و عدم وقوع خستگي را دارد. اگرچه معايبي چون ترک هاي انعکاسي و شيارشدگي نيز جزو ويژگي هاي روسازي مرکب ميباشد که قابل پيشگيري است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زیاری، ح.، و منیری، ع. (1395). مقایسه فنی و اقتصادی روسازی مرکب با روسازی انعطاف پذیر رایج در ایران (مطالعه موردی آزاد راه قزوین-زنجان). پژوهشنامه حمل و نقل, 13(3 (پیاپی 48)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=269955



Vancouver : کپی

زیاری حسن، منیری علی. مقایسه فنی و اقتصادی روسازی مرکب با روسازی انعطاف پذیر رایج در ایران (مطالعه موردی آزاد راه قزوین-زنجان). پژوهشنامه حمل و نقل. 1395 [cited 2021May08];13(3 (پیاپی 48)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=269955



IEEE : کپی

زیاری، ح.، منیری، ع.، 1395. مقایسه فنی و اقتصادی روسازی مرکب با روسازی انعطاف پذیر رایج در ایران (مطالعه موردی آزاد راه قزوین-زنجان). پژوهشنامه حمل و نقل, [online] 13(3 (پیاپی 48)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=269955.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 228 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی