برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بازنمايي خانواده ايراني از منظر روابط جنسيتي و نسلي در آگهي هاي تلويزيوني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

اين پژوهش در بستر مطالعات فرهنگي و از زاويه ديد فرهنگي - انتقادي به مقوله آگهي هاي تلويزيوني پرداخته است. پژوهش حاضر، براي خوانش فرهنگ از لابلاي آگهي هاي تبليغاتي بر روي نهاد خانواده متمرکز شده است و خانواده را از دو بعد جنسيت و نسل، يعني از منظر روابط جنسيتي و روابط نسلي مورد تحليل قرار داده است. تمرکز اصلي تحقيق بر محور سياست بازنمايي آگهي هاي تبليغاتي تلويزيون سراسري ايران از سبک روابط دوجانبه جنسيتي زن - شوهر و روابط دوجانبه نسلي والد - فرزند در خانواده هاي ايراني است که در ذيل آن مي توان به فهم ساختار قدرت در خانواده دست يافت. پژوهش با بهره گيري از روش کيفي نشانه شناسي بر اساس اصول عام نشانه شناسي و با پيروي از اصول «دلالت هاي مرتبه اول» که بيشتر در محور همنشيني نمود مي يابد و «دلالت هاي مرتبه دوم» منتسب به رولان بارت که در محور جانشيني نمودگار است، انجام شده است.
اين مطالعه نشان مي دهد که تبليغات تلويزيوني در «وجه ذهني قدرت» با نمايش انگاره هاي ذهني همخوان با نظام مردسالار و در «وجه عيني قدرت» با نمايش کليشه هايي که در گام اول مردان (از منظر جنسيتي) و در گام دوم والدين (از منظر نسلي) تصميم نهايي را مي گيرند، به بازتوليد شکاف قدرت و نابرابري در روابط خانوادگي مي انجامد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کوثری، م.، و عسکری، س. (1394). بازنمایی خانواده ایرانی از منظر روابط جنسیتی و نسلی در آگهی های تلویزیونی. تحقیقات فرهنگی ایران, 8(4 (پیاپی 32)), 1-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268966



Vancouver : کپی

کوثری مسعود، عسکری سیداحمد. بازنمایی خانواده ایرانی از منظر روابط جنسیتی و نسلی در آگهی های تلویزیونی. تحقیقات فرهنگی ایران. 1394 [cited 2021June20];8(4 (پیاپی 32)):1-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268966



IEEE : کپی

کوثری، م.، عسکری، س.، 1394. بازنمایی خانواده ایرانی از منظر روابط جنسیتی و نسلی در آگهی های تلویزیونی. تحقیقات فرهنگی ایران, [online] 8(4 (پیاپی 32)), pp.1-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268966.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 203 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی