برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1395 , دوره  17 , شماره  1 ; از صفحه 42 تا صفحه 53 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي مداخله زودهنگام مبتني بر والدين بر ميزان توجه اشتراکي (پاسخ دهي) کودکان پيش دبستاني داراي اختلال طيف اوتيسم: پژوهش مورد منفرد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، میدان آزادی، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص
 
چکیده: 

هدف: توجه اشتراکي، به توانايي فرد در تمرکز بر اطلاعات موجود در کانون توجه ديداري خويش، به موازات اطلاعات موجود در کانون توجه ديداري فرد ديگر اشاره دارد. در اين جريان، دو نفر فعالانه توجه خود را معطوف يک شي ء، موقعيت يا رويداد مي کنند. نقص در توجه اشتراکي يکي از اولين نشانه هاي قابل تشخيص در کودکان داراي اختلال طيف اوتيسم به شمار مي رود. اين مهارت تاثير بسياري بر رشد و تحول مهارت هاي زباني، شناختي و اجتماعي دارد. به عبارت ديگر، توجه اشتراکي ممکن است به عنوان يک مهارت کليدي عمل کند، بدين معني که دستيابي به اين حوزه از رشد، دستاوردهاي جانبي بسياري را براي کودک به ارمغان مي آورد. ازاين رو، استفاده از مداخلات درماني زودهنگام به منظور بهبود توجه اشتراکي کودکان داراي اختلال طيف اوتيسم ضرورت مي يابد. پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي مداخله زودهنگام مبتني بر والدين بر ميزان توجه اشتراکي (پاسخ دهي) کودکان پيش دبستاني داراي اختلال طيف اوتيسم انجام گرفت.
روش بررسي: جامعه آماري اين پژوهش را کودکان مراجعه کننده به مرکز اوتيسم ارديبهشت در شهر اصفهان تشکيل مي دادند که تعداد آنها 57 نفر بود. ازآنجاکه پژوهش حاضر به دنبال موارد خاص يا غيرمعمول بود، از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد و شرکت کنندگان بر اساس قضاوت پژوهشگر يا اهداف مطالعه انتخاب شدند. براين اساس، سه کودک 5-3 ساله که به تشخيص متخصص، علايم و نشانه هاي اختلال طيف اوتيسم را داشتند و در زمينه توجه اشتراکي دچار آسيب بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقياس تشخيص اوتيسم گيليام (
GARS) و مقياس ارتباط اجتماعي اوليه (ESCS) بود. در اين پژوهش، روش مورد منفرد با طرح A-B مورداستفاده قرار گرفت. در اين روش پس از 5 جلسه خط پايه، مداخله آغاز گرديد و طي 12 جلسه انفرادي مهارت توجه اشتراکي به کودکان آموزش داده شد. به منظور تجزيه و تحليل داده هاي گردآوري شده، ابتدا نمرات خام به نمرات استاندارد تي تبديل و موقعيت خط پايه، مداخله و پيگيري هر آزمودني روي نمودار رسم و براي تفسير و نتيجه گيري از اين نمودارها، از تحليل ديداري، شاخص روند و شاخص ثبات، درصد داده هاي غيرهمپوش و درصد داده هاي همپوش استفاده شد.
يافته ها: در تحليل ديداري نمودار داده ها، مداخله در هر سه آزمودني اثربخش بوده است. ميانگين نمرات از 39.92، 37.30 و 38.89 براي هر سه آزمودني در خط پايه به 52.04، 52.79 و 51.69 در موقعيت مداخله رسيد. درصد غيرهمپوشي داده ها (
PND) در دو موقعيت خط پايه و مداخله براي سه شرکت کننده به ترتيب 83، 100 و 91 درصد بود. اين اثربخشي در مرحله پيگيري، همچنان مشهود بود.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر نشان داد مداخله زودهنگام مبتني بر والدين مي تواند به عنوان يک روش آموزشي موثر براي بهبود توجه اشتراکي در کودکان پيش دبستاني داراي اختلال طيف اوتيسم مورداستفاده قرار گيرد. با توجه به اينکه آسيب در توجه اشتراکي، يکي از ويژگي هاي اصلي کودکان داراي اختلال طيف اوتيسم است و توجه اشتراکي سبب بهبود در ديگر حيطه هاي رشدي مي شود، مي توان پيشنهاد کرد که بهبود توجه اشتراکي بايد به عنوان يک هدف اصلي در مداخلات توان بخشي و آموزشي در کودکان داراي اختلال طيف اوتيسم تعيين شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

وکیلی زاده، ن.، و عابدی، ا.، و محسنی اژیه، ع.، و پیشقدم، ا. (1395). اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر والدین بر میزان توجه اشتراکی (پاسخ دهی) کودکان پیش دبستانی دارای اختلال طیف اوتیسم: پژوهش مورد منفرد. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 17(1), 42-53. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268717



Vancouver : کپی

وکیلی زاده ناهید، عابدی احمد، محسنی اژیه علیرضا، پیشقدم الناز. اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر والدین بر میزان توجه اشتراکی (پاسخ دهی) کودکان پیش دبستانی دارای اختلال طیف اوتیسم: پژوهش مورد منفرد. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1395 [cited 2021October20];17(1):42-53. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268717



IEEE : کپی

وکیلی زاده، ن.، عابدی، ا.، محسنی اژیه، ع.، پیشقدم، ا.، 1395. اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر والدین بر میزان توجه اشتراکی (پاسخ دهی) کودکان پیش دبستانی دارای اختلال طیف اوتیسم: پژوهش مورد منفرد. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 17(1), pp.42-53. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268717.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 386 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی