برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1395 , دوره  17 , شماره  1 ; از صفحه 12 تا صفحه 19 .
 
عنوان مقاله: 

تهيه نسخه فارسي «پرسشنامه سنجش رفتاري کارکرد اجرايي - نسخه پيش دبستاني» و بررسي روايي ظاهري و محتوايي آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده توانبخشی، گروه کاردرمانی
 
چکیده: 

هدف: کارکردهاي اجرايي به سلسله مراتب بالاتر و خودتنظيم گر فرايندهاي شناختي گفته مي شود که به مديريت و کنترل افکار و اعمال کمک مي کنند. کارکردهاي اجرايي کودکان به شيوه هاي مختلفي ارزيابي مي شود که معتبرترين و ارزشمندترين شيوه، استفاده از گزارش عملکردهاي روزانه در محيط طبيعي زندگي کودک است. هدف اين تحقيق تهيه نسخه فارسي «پرسشنامه سنجش رفتاري کارکرد اجرايي - نسخه پيش دبستاني» (BRIEF-P) و بررسي روايي ظاهري و محتوايي آن در کودکان بهنجار فارسي زبان بود. اين پرسشنامه توسط والدين کودکان 5-2 سال تکميل شد.
روش: بررسي اين مطالعه روش شناسي و از نوع روان سنجي است و با استفاده از قرارداد استاندارد
IQOLA، به فارسي سازي آزمون و بررسي روايي آن مي پردازد. اين پروتکل شامل مراحل ترجمه، سنجش کيفيت ترجمه، ترجمه روبه عقب، مقايسه نسخه انگليسي با نسخه فارسي است. سنجش روايي ظاهري برعهده 20 نمونه (والد) بود و نمره اثر عبارات سنجيده شد. 15 صاحب نظر با استفاده از فرمول محاسبه نمره اثر و فرمول محاسبه CVI و CVR، روايي محتواي آزمون و نسبت و شاخص روايي محتوا را بررسي کردند.
يافته ها: براي سنجش ميزان سادگي و وضوح عبارات پرسشنامه، توافق بالاي 80 درصد گروه نمونه مبني بر ساده، رسا و واضح بودن آيتم ها مدنظر قرار گرفت و عبارات مشکل و مبهم در هيات محققان و متخصصان در جلسات مکرر موردبحث قرار گرفتند و مفاهيم مشابه ساده تر، رساتر و واضح تر، جايگزين عبارات دشوار و مبهم شدند. سپس نمره اثر معيار تناسب و ارتباط آيتم ها براي هريک از 63 آيتم پرسشنامه محاسبه شد. نتيجه روايي صوري نشان داد که تمام عبارت ساده و واضح بودند و بيشتر آيتم هاي پرسشنامه به جز 7 عبارت نمره اثر بالاتر از 1.5 را کسب کردند. براي بررسي روايي محتوايي پرسشنامه از محاسبه شاخص و نسبت روايي محتوا استفاده شد. بررسي روايي محتوا نشان داد که تقريبا تمام عبارات پرسشنامه نمره شاخص بالاي 0.79 (کمترين نمره 0.8 و بيشترين نمره 1) را کسب کردند ولي براي معيار مرتبط بودن سه عبارت نمره کمتر از 0.79 را کسب کردند. همچنين، نمره نسبت روايي محتوا براي همه عبارات به جز 5 عبارت بالاتر از 0.49 به دست آمد.
نتيجه گيري: نسخه فارسي اين پرسشنامه از نظر فرهنگي و روايي صوري، انطباق مناسبي پيدا کرده است. نتايج روايي صوري مويد اين نکته است که نسخه فارسي آزمون براي جامعه هدف، واضح، روشن و قابل فهم است، اما براي 7 آيتم پرسشنامه، نمره اثر کمتر از 1.5 به دست آمد. البته ازآنجاکه در اين مطالعه والدين کودکان بهنجار موردتوجه بودند، مي توان به احتمال اهميت اين عبارات در سنجش کودکان نابهنجار پي برد، زيرا در طيف وسيعي از اختلالات رشدي کودکان (همانند نقص توجه/بيش فعالي و اتيسم) چنين رفتارهايي به وضوح مشکل زا تلقي مي شوند. بنابراين، اهميت وجود چنين عباراتي در پرسشنامه نهايي مشاهده مي شود و با وجود نمره اهميت کمتر از 1.5 برخي عبارات در گروه نمونه (کودکان بهنجار)، اين عبارت ها حفظ و در پرسشنامه نهايي ذکر شد. نتايج روايي محتوايي نيز نشان دهنده برداشت هاي متفاوت فرهنگي از برخي عبارات پرسشنامه بود. پيشنهاد مي شود در مطالعات آتي، روايي صوري اين نسخه فارسي با نظرخواهي از والدين کودکان ناهنجار و مبتلا به اختلالات رشدي انجام گيرد و نتايج موردمقايسه قرار گيرند و انواع ديگر روايي و پايايي اين آزمون بررسي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عبدالهی پور، ف.، و علیزاده زارعی، م.، و اکبرفهیمی، م.، و کرم علی اسماعیلی، س. (1395). تهیه نسخه فارسی «پرسشنامه سنجش رفتاری کارکرد اجرایی - نسخه پیش دبستانی» و بررسی روایی ظاهری و محتوایی آن. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 17(1), 12-19. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268714



Vancouver : کپی

عبدالهی پور فروزان، علیزاده زارعی مهدی، اکبرفهیمی ملاحت، کرم علی اسماعیلی سمانه. تهیه نسخه فارسی «پرسشنامه سنجش رفتاری کارکرد اجرایی - نسخه پیش دبستانی» و بررسی روایی ظاهری و محتوایی آن. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1395 [cited 2021September17];17(1):12-19. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268714



IEEE : کپی

عبدالهی پور، ف.، علیزاده زارعی، م.، اکبرفهیمی، م.، کرم علی اسماعیلی، س.، 1395. تهیه نسخه فارسی «پرسشنامه سنجش رفتاری کارکرد اجرایی - نسخه پیش دبستانی» و بررسی روایی ظاهری و محتوایی آن. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 17(1), pp.12-19. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268714.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 903 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی