برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي و مقايسه دو سياست پياده راه سازي و پياده مداري در مراکز شهري (مطالعه موردي: بافت مرکزي شهر همدان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان
 
چکیده: 

از جمله جنبش هاي نوين در حوزه حمل و نقل شهري که با هدف ارتقاي جايگاه عابران پياده در سطح شهر و کاهش تسلط اتومبيل مطرح شده است، سياست هاي پياده مداري و پياده راه سازي هستند. در اين ميان نوع طراحي هاي اتومبيل محور در دهه هاي گذشته، منجر به وابستگي شديد مردم به وسايل نقليه شخصي شده است که تغيير اين سبک جا بجايي به الگوهاي پياده محور را با دشواري مواجه ساخته است. از همين رو، در پژوهش حاضر با هدف گزينش سياست مناسب براي کاهش تسلط اتومبيل در بافت مرکزي شهر همدان سعي شده است تا با استفاده از فرايند تحليل سلسله مراتبي به مقايسه دو سياست پياده مداري (تقليل تردد خودروهاي شخصي) و پياده راه سازي (حذف کامل خودروهاي شخصي) در داخل رينگ مرکزي شهر همدان پرداخته شود. معيارها و شاخص هاي ارزيابي اين دو سياست از منابع داخلي و خارجي استخراج شده و با توجه به شرايط وضع موجود محدوده با روش دلفي (30 کارشناس) مورد ارزيابي قرار گرفته اند. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد تاثيرگذارترين معيارها در سنجش ظرفيت پياده گستري يک محدوده به ترتيب شامل «ساختار شبکه حمل و نقل»، «وضعيت ترافيک»، «شرايط اجتماعي»، «کاربري و فعاليت»، «ساختار کالبدي»، «شرايط طبيعي»، «ملاحظات اقتصادي» و «سيما و منظر» است که بررسي اين معيارها در نمونه مطالعه، بيانگر برتري سياست پياده مداري نسبت به سياست پياده راه سازي است. در حقيقت اين پژوهش نشان مي دهد به سبب تاثير منفي عواملي همچون شرايط طبيعي، ملاحظات اقتصادي، ساختار کالبدي و... بر پياده روي عابران در مرکز شهر همدان، نمي توان اقدام به حذف کامل خودروهاي سواري از داخل بافت مرکزي شهر نمود. از همين رو، تلاش براي تقويت پياده مداري در بافت مرکزي شهر از طريق کاهش وابستگي مردم به استفاده از وسايل نقليه شخصي و نيز انتقال ترافيک عبوري از داخل بافت به رينگ پيراموني، مي تواند به نحو موثري ميان تردد سواره و پياده تعادل ايجاد کند و به رضايت عمومي بينجامد. بنابراين پيشنهاد مي شود ضمن حفظ امکان دسترسي خودروهاي شخصي تا مرکز بافت (ميدان امام)، صرفا با تبديل ميدان امام به يک فضاي پياده ارتباط خيابان هاي شعاعي داخل رينگ مرکزي قطع شده تا از اين طريق سهم قابل توجهي از ترافيک غيرضروري (عبوري) داخل محدوده به رينگ پيراموني منتقل شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 433
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی