برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  7 , شماره  4 ; از صفحه 64 تا صفحه 70 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي پزشکان عمومي از برنامه هاي آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکي گلستان (مقاله کوتاه)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه چشم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهميت برنامه هاي آموزش مداوم براي پزشکان و اين که برگزاري برنامه هاي بازآموزي براي پزشکان و بروزرساني اطلاعات پزشکي آنان يکي از مهم ترين وظايف دفتر آموزش مداوم دانشگاه است، مطالعه حاضر با هدف ارزيابي برنامه هاي آموزش مداوم برگزار شده توسط دانشگاه علوم پزشکي گلستان درسال 1390 از ديدگاه پزشکان عمومي، به منظور رفع نقايص و تقويت نقاط قوت آن ها انجام گرفت.
روش ها: اين پژوهش توصيفي - مقطعي با همکاري پزشکان عمومي شرکت کننده درپنج برنامه مدون که در نيمه دوم سال 1390 توسط آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکي گلستان، برگزار گرديد، انجام شد. نمونه گيري به روش سرشماري و ابزار انجام پژوهش پرسشنامه مورد استفاده اداره کل آموزش مداوم بود. پرسشنامه از دو بخش مشخصات دموگرافيک و زمينه اي و 10 سوال در مورد برنامه هاي اجراشده که بر اساس مقياس پنج درجه اي ليکرت تنظيم شده بود. پرسشنامه ها بين تمامي پزشکان شرکت کننده در برنامه ها توزيع شد، 333 پرسشنامه تکميل شد. نتايج حاصل با استفاده از نرم افزار آماري
SPSS بر مبناي آمار توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين سني شرکت کنندگان در پژوهش
40±6.2 و ميانگين سابقه طبابت آنان 13±5.9 بود. ميزان پاسخگويي به پرسشنامه ها نيز 83 درصد اعلام شد. در اين مطالعه 62.7 درصد از شرکت کنندگان، متناسب بودن محتواي برنامه ها با نيازهاي شغلي شان را زياد و خيلي زياد ارزيابي کردند. 91.3 درصد از شرکت کنندگان موفقيت برنامه از نظر ارائه مطالب جديد علمي را متوسط و به بالا عنوان کردند در حالي که 62.3 درصد آن ها مشارکت فعال در بحث ها (پرسش و پاسخ - بحث و برگزاري پانل) را متوسط به پايين بيان کردند.
نتيجه گيري: بيشتر شرکت کنندگان در برنامه هاي آموزش مداوم، از محتواي برنامه ها از نظر مطالب جديد علمي و متناسب بودن آن ها با نيازهاي شغلي شان، رضايت داشتند. پيشنهاد مي شود جهت هرچه موثرتر واقع شدن برنامه هاي آموزشي در انتخاب شيوه هاي آموزشي اصول يادگيري بزرگسالان (آندراگوژي) در نظر گرفته شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آرش، ع.، و حصاری، ز.، و علیزاده، س.، و برومند، ن. (1394). ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان (مقاله کوتاه). پژوهش در آموزش علوم پزشکی, 7(4), 64-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268070



Vancouver : کپی

آرش علی، حصاری زهرا، علیزاده سمیه، برومند نگار. ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان (مقاله کوتاه). پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394 [cited 2021June13];7(4):64-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268070



IEEE : کپی

آرش، ع.، حصاری، ز.، علیزاده، س.، برومند، ن.، 1394. ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان (مقاله کوتاه). پژوهش در آموزش علوم پزشکی, [online] 7(4), pp.64-70. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=268070.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 204 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی