4 SID.ir | بررسي وضعيت مديريت کلاس اساتيد دانشگاه علوم پزشکي بيرجند از ديدگاه دانشجويان
کرونا در اخبار
وزارت بهداشتفارس ایسنا ایرنا جماران سیناپرس خبرآنلاین
کرونا
CoronaVirus
[COVID19]
کرونا در منابع علمی
CDC Nejm JAMA Lancet Cell BMJ Elsevier Oxford Nature Wiley Cambridge Medrxiv

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي وضعيت مديريت کلاس اساتيد دانشگاه علوم پزشکي بيرجند از ديدگاه دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: اساتيد محور اصلي تعليم و تربيت هستند که دلسوزانه فعاليت مي کنند تا مطلبي را به نحو احسن و قابل فهم به فراگيران منتقل کنند. بديهي است که در اين مسير مهم ترين فعاليت، مديريت و اداره کلاس و ايجاد رفتار مطلوب در سايه ارتباط خوب و موثر با دانشجو مي باشد. اين مطالعه، با هدف بررسي وضعيت مديريت کلاس اساتيد دانشگاه علوم پزشکي بيرجند از ديدگاه دانشجويان انجام گرفت.
روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصيفي - مقطعي و جامعه آن شامل کليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند (1100 نفر) بودند، که با توجه به جدول کرجسي و مورگان 283 نفر با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبک هاي مديريت کلاس داراي 30 سوال پنج گزينه اي و 3 سه خرده مقياس (تعاملي، مداخله گر، و غيرمداخله گر) بود. روايي پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پايايي آن به روش آلفاي کرونباخ
0.86 تاييد گرديد. داده ها بوسيله نرم افزار آماري SPSS و با استفاده از آزمون هاي t مستقل و آناليز واريانس يکطرفه در سطح معني داري p<0.05 تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: بر اساس نتايج 179 نفر
63.3 درصد دانشجوي دختر و 104 نفر 36.7 درصد دانشجوي پسر بودند. نتايج نشان داد که بيشتر اساتيد به ترتيب از سبک مديريت کلاس تعاملي، سبک مداخله گر و سبک غير مداخله گر استفاده مي کردند. بين سبک مديريت کلاس مداخله گر (p=0.0001، t=5.48سبک تعاملي (p=0.0001، t=3.27) و سبک غيرمداخله گر (p=0.0001، t=4.56) اساتيد با جنسيت و بين سبک مديريت کلاس تعاملي (p=0.004، f=2.89) و غير مداخله گر (p=0.048، f=1.99) با رشته تحصيلي تفاوت معني داري وجود داشت، اما بين سبک مديريت کلاس مداخله گر با رشته تحصيلي تفاوت معني داري مشاهده نشد.
نتيجه گيري: نتايج نشان داد که سبک مديريت کلاس غالب اساتيد دانشگاه از نوع تعاملي است. بنابراين در جهت افزايش توانمندي اساتيد در کلاس داري، برگزاري کارگاه چگونگي مديريت کلاس و روابط موثر با دانشجو پيشنهاد مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 124
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی