برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نقش ميانجي خودکارآمدي معلمان در رابطه بين هوش هيجاني و فرسودگي شغلي معلمان ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سمنان، ایران
 
چکیده: 
هدف از اين تحقيق بررسي تاثير هوش هيجاني بر فرسودگي شغلي معلمان ابتدايي با ميانجيگري خودکارآمدي معلمان بوده است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي و به طور مشخص مبتني بر مدل معادلات ساختاري بوده است. بدين منظور نمونه اي به حجم 225 آزمودني، از بين معلمان مدارس دولتي ابتدايي شهر بابل در سال تحصيلي 91-1392 با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلچ و جکسون (1996)، پرسشنامه خودکارآمدي معلم اسچانن- موران و وولفولک (2001) و پرسشنامه هوش هيجاني شوت (1998) به روش انفرادي توسط آزمودني ها تکميل و پايايي و روايي پرسشنامه هاي مذکور مورد بررسي قرار گرفت که ضرايب پايايي هر يک 0.86، 0.92 و 0.91 بدست آمد. نتايج اجراي همبستگي پيرسون نشان داد که تمام مولفه هاي هوش هيجاني، فرسودگي شغلي و خودکارآمدي دو به دو با هم همبستگي دارند (P£0.01). با اجراي الگوي معادلات ساختاري براي آزمون رابطه هوش هيجاني و فرسودگي شغلي از طريق متغير ميانجي خودکارآمدي مشخص شد که الگوي پيشنهادي از برازش خوبي برخوردار است و فرسودگي شغلي از طريق هوش هيجاني و خودکارآمدي تبيين شده است. هم چنين تمامي ضرايب مسير الگوي پيشنهادي نيز معنادار بوده است (P£0.01).
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

براری، ر.، و جمشیدی، ل. (1394). نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 6(4 (پیاپی 24)), 177-200. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=267854



Vancouver : کپی

براری رضا، جمشیدی لاله. نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 1394 [cited 2021December03];6(4 (پیاپی 24)):177-200. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=267854



IEEE : کپی

براری، ر.، جمشیدی، ل.، 1394. نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, [online] 6(4 (پیاپی 24)), pp.177-200. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=267854.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 296 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی