برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تجارب زيسته دانش آموزان از تدريس مبتني بر توسعه تفکر انتقادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
يکي از موضوعات مهمي که در نظام تعليم و تربيت همواره مورد توجه قرار گرفته، توسعه تفکر انتقادي دانش آموزان است. نتايج پژوهش هاي متعدد حاکي از آن است که علي رغم تاکيد و توجه به مساله تفکر انتقادي در اهداف نظام آموزشي و ادعاي مسوولان و مجريان آموزشي، در عمل براي تشويق دانش آموزان به تفکر و بويژه به کارگيري تفکر انتقادي اراده و انگيزه کافي وجود ندارد (Maleki, 2006). هدف از مطالعه حاضر بررسي تجارب دانش آموزان از تدريس مبتني بر توسعه تفکر انتقادي بود. اين پژوهش مطالعه اي کيفي است که در دوسطح انجام شده است. در سطح اول از کليه منابع مکتوب و ديجيتال در دسترس مرتبط با تفکر انتقادي استفاده شده است و سطح دوم پژوهش که از نوع پديدارشناسي بود بين دانش آموزان دختر و پسر دبيرستان هاي شهرستان مرودشت استان فارس اجرا شده است. انتخاب شرکت کنندگان به روش نمونه گيري هدفمند متجانس بود. در سطح اول پژوهش پس از مطالعه منابع مرتبط از روش فيش برداري و در سطح دوم از روش مصاحبه نيمه ساختاريافته جهت جمع آوري اطلاعات استفاده شده است. تجزيه و تحليل اطلاعات به شيوه تحليل محتواي کيفي قياسي نظام مقوله بندي مايرينگ صورت گرفته است. يافته هاي پژوهش در سطح اول نشان مي دهد که مفهوم تفکر انتقادي را بايد در دو حوزه فلسفه و روانشناسي مورد بررسي قرار داد. در حالي که فلاسفه بر طبيعت و کيفيت تفکر انتقادي به عنوان يک محصول تمرکز دارند، روانشناسان بر فرايند شناخت، مولفه ها و کاربردهاي استفاده شده جهت بررسي مشکلات عملي تاکيد دارند. برخلاف فلاسفه که بر گرايش هاي تفکر انتقادي تاکيد دارند، بيشتر روانشناسان بر مهارت هاي تفکر انتقادي تاکيد دارند. يافته هاي پژوهش در سطح دوم نشان مي دهد که تدريس در مقطع متوسطه در راستاي توسعه تفکر انتقادي دانش آموزان نمي باشد و کلاس هاي فعلي با يک کلاس ايده آل از ديدگاه دانش آموزان بسيار متفاوت است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سیاهی اتابکی، ع.، و کشتی آرای، ن.، و یارمحمدیان، م. (1395). بررسی تجارب زیسته دانش آموزان از تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 7(1 (پیاپی 25)), 99-117. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=266959



Vancouver : کپی

سیاهی اتابکی علی محمد، کشتی آرای نرگس، یارمحمدیان محمدحسین. بررسی تجارب زیسته دانش آموزان از تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 1395 [cited 2022January20];7(1 (پیاپی 25)):99-117. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=266959



IEEE : کپی

سیاهی اتابکی، ع.، کشتی آرای، ن.، یارمحمدیان، م.، 1395. بررسی تجارب زیسته دانش آموزان از تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, [online] 7(1 (پیاپی 25)), pp.99-117. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=266959.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 217 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی