5 SID.ir | کارکردهاي تعليمي اسطوره در مثنوي مولوي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

کارکردهاي تعليمي اسطوره در مثنوي مولوي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اراک
 
چکیده: 

آموزه هاي اخلاقي و تعليمي يکي از گسترده ترين مفاهيم و مقاصد شعر فارسي است و شاعران براي تاييد، تثبيت و پروراندن اين آموزه ها از پشتوانه هاي مختلفي بهره برده اند. هدف اين مقاله بررسي کارکردهاي تعليمي باورهاي اسطوره اي در مثنوي معنوي است که در دو حوزه باورها و موجودات اسطوره اي، چگونگي بهره گيري مولوي از آن ها و ويژگي ها و نحوه کاربردشان در راستاي ادبيات تعليمي بررسي شده است. در مثنوي مولوي، عرصه اسطوره در راستاي مقاصد تعليمي و اخلاقي بسيار گسترده است. مولوي از ويژگي هاي رفتارها و باورهاي اسطوره اي مانند جادو و انواع آن، کوبيدن بر طبل هنگام ماه گرفتگي و ... براي تبيين گزاره هايي مانند نکوهش نفس و دنيادوستي و پرهيز از فريب خوردن از آن ها و بيدار شدن از خواب غفلت استفاده کرده است. در حوزه موجودات اسطوره اي نيز جن و پري و غول از پربسامدترين موجودات در مثنوي محسوب مي شوند که مولوي از آن ها نيز در راستاي اهداف تعليمي و براي بيان گزاره هاي اخلاقي مانند اعتماد نکردن به هر چيز و دعوت به هوشياري و ضرورت تقويت بينش دروني بهره گرفته است. بهره برداري تعليمي از اسطوره ها علاوه بر عمق و ژرفا بخشيدن به اين اثر، آن را از يکنواختي موجود در متون اخلاقي و تعليمي نجات مي دهد. ذهنيت تعليمي مولوي توانسته است که از اين حوزه فکري بشر در راستاي مقاصد تعليمي با خلاقيت و مهارت بهره ببرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 175
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی