برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي و تحليل مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان استان آذربايجان شرقي و الزامات آن در برنامه درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسي و تحليل مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان استان آذربايجان شرقي و الزامات آن در برنامه درسي آنان انجام شده است. روش تحقيق توصيفي، از نوع پيمايشي بوده است. جامعه آماري دانش آموزان پسر و دختر ابتدايي و متوسطه تحصيلي است. نمونه آماري اين پژوهش 800 نفر از دانش آموزان استان بوده که 320 نفر از آنها مربوط به مقطع ابتدايي، 480 نفر مربوط به مقطع متوسطه بوده است که با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش، پرسشنامه سنجش مهارت هاي اجتماعي براي دانش آموزان و پرسشنامه سنجش مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان متوسطه به کار گرفته شده است. جهت تحليل داده ها از آزمون هاي T مستقل، مانوا و تحليل واريانس يکراهه استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که تفاوت بين دانش آموزان دختر و پسر، مدارس دولتي، نمونه دولتي و غيردولتي، مقاطع آموزشي، مناطق برخوردار، نيمه برخوردار و کم برخوردار در مهارت هاي اجتماعي و مولفه هاي آن از نظر آماري معنادار بوده است. مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان بر حسب طبقه اجتماعي، رشته تحصيلي و تحصيلات والدين آنها متفاوت بوده است. همچنين اين تفاوت ها لزوم تجديد نظر در برنامه درسي و تغيير آن به منظور کسب مهارت هاي اجتماعي که از اهداف برنامه هاي درسي است را ضروري مي نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 284
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی