برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 59 تا صفحه 78 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي تاثير عمق بر اندرکنش تونل هاي تکي و دوقلو در محيط هاي شهري با استفاده از مدل سازي عددي سه بعدي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
 
چکیده: 

ارزيابي برهمکنش بين فضاي زيرزميني جديد و فضاهاي زيرزميني موجود و ارائه راهکارهاي مناسب يکي از مهم ترين موضوعات تونل سازي در محيط شهري است که توجه به آن از اهميت خاصي برخوردار مي باشد. در اين مقاله، مدل عددي سه بعدي تفاضل محدود تونل هاي دوقلو و تکي در محيط شهري ارائه شده است. هدف از اين تحقيق، ارزيابي تاثير افزايش عمق تونل تکي، در فاصله افقي يکسان، بر اندرکنش بين تونل ها با معيار قرار دادن پارامترهايي شامل نيروها و ممان هاي اعمال شده روي پوشش بتني تونل هاي دوقلو و ضريب ايمني آن ها، نشست سطح زمين و ساختمان هاي مجاور، پايداري حفاري تونل تکي و پايداري ستون قرار گرفته بين تونل هاي دوقلو و تونل تکي مي باشد. مطالعه موردي مربوط به تونل هاي دوقلوي خط 1 و تونل تکي خط 2 قطار شهري تبريز مي باشد. نتايج نشان مي دهد که ضريب ايمني متوسط براي پوشش بتني تونل سهند از 6.52 در حالت هم عمق به 6.35 با افزايش عمق تونل تکي کاهش و براي تونل سبلان از 6.78 در حالت هم عمق به 7.02 با افزايش عمق تونل تکي افزايش مي يابد. با افزايش عمق تونل تکي، پايداري در حين حفاري تونل تکي افزايش يافته و نشست کلي سطح زمين کاهش مي يابد. همچنين، پايداري ستون قرار گرفته بين تونل هاي دوقلو و تکي نيز با افزايش عمق تونل تکي افزايش مي يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اکبری، ص.، و زارع، ش.، و میرزایی، ح. (1394). ارزیابی تاثیر عمق بر اندرکنش تونل های تکی و دوقلو در محیط های شهری با استفاده از مدل سازی عددی سه بعدی. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل, 1(4), 59-78. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=265583



Vancouver : کپی

اکبری صابر، زارع شکراله، میرزایی حسین. ارزیابی تاثیر عمق بر اندرکنش تونل های تکی و دوقلو در محیط های شهری با استفاده از مدل سازی عددی سه بعدی. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل. 1394 [cited 2021May16];1(4):59-78. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=265583



IEEE : کپی

اکبری، ص.، زارع، ش.، میرزایی، ح.، 1394. ارزیابی تاثیر عمق بر اندرکنش تونل های تکی و دوقلو در محیط های شهری با استفاده از مدل سازی عددی سه بعدی. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل, [online] 1(4), pp.59-78. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=265583.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 221 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی