برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نگارش دانشگاهي در دانشگاههاي ايران: حلقه گمشده آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده ادبیات و علوم‎انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه
 
چکیده: 

اين  مقاله برگرفته از طرحي پژوهشي در باره نگارش دانشگاهي در يکي از مؤسسات آموزش عالي ايران است. اين پژوهش با  استفاده از روش نظريه سازي داده بنياد انجام شده است و فعاليتهاي گروهي از دانشجويان تحصيلات تکميلي اين مؤسسه و نيز اهميتي که استادان آنها به اين گونه فعاليتها مي دهند، بررسي شده است. دادههاي کيفي طي مصاحبه با 19 نفر از استادان و دانشجويان تحصيلات تکميلي گردآوري شد. سپس متن مصاحبهها پياده و کد گذاري شد و با استفاده از نرم افزار QSR.NUDIS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در مجموع، 108 کد در داده‎‎ها به دست آمد. در اين مقاله فقط به 7 کد اصلي مربوط به نگارش دانشگاهي دانشجويان تحصيلات تکميلي مورد مطالعه پرداخته شده است.
  نتايج اين پژوهش نشان دهنده آن است که در مؤسسه مورد مطالعه به نگارش دانشگاهي اهميت کافي داده نمي شود. بسياري از استادان در سطوح تحصيلات تکميلي به دانشجويانشان تکاليف نگارشي نمي دهند و  همان  مقدار  ناچيز  نگارش  دانشگاهي  دانشجويان هم کمتر مورد  بازبيني  و  نقد  استادان  قرار  مي گيرد. در نتيجه، دانشجويان  تحصيلات  تکميلي بازتاب چنداني از استادان خود دريافت نمي کنند تا بر آن اساس ديدگاههاي معرفت شناسي و ويژگيهاي بلاغتي رشته خود را به صورت مطلوب فرا گيرند. با اين حال، در برخي از رشته هاي علوم طبيعي و فني دانشجويان و استادان آنها مقالات مشترکي را براي چاپ به مجلات علمي [اغلب خارجي] مي فرستند و نظرهاي داوران اين مجلات تا حد زيادي عدم بازبيني نوشته هاي دانشجوان توسط استادانشان را جبران مي کند.

 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 160
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی