برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1394 , دوره  12 , شماره  5 ; از صفحه 609 تا صفحه 617 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه نگرش و عملکرد دانشجويان پزشکي مقطع باليني دانشکده پزشکي شيراز در زمينه انواع تقلب دانشگاهي (تقلب در امتحان، تقلب در بالين و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: تقلب در دانشگاه مي تواند پيش بيني کننده تقلب در محل کار باشد و تقلب در محل کار بين پزشکان و متخصصان، تبعات منفي را به دنبال خواهد داشت. اين مطالعه با هدف تعيين شيوع انواع تقلب در بين دانشجويان پزشکي سه سال آخر دانشکده پزشکي شيراز در سال 1388 انجام گرفت.
روش کار: 136 نفر دانشجوي سه سال آخر پزشکي به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند و در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسش نامه  خودايفا بود که روايي آن توسط صاحب نظران تاييد گرديد و پايايي آن پس از يک مطالعه،
0.87 به دست آمد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون Independent t (براي متغير جنسيت) در نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: همه دانشجويان به سؤالات پرسش نامه پاسخ دادند. بدين ترتيب ميزان پاسخدهي 100 درصد بود. 64 درصد شرکت کنندگان مرد و بقيه زن بودند. يافته ها نشان داد که بيش از 80 درصد دانشجويان حداقل يک بار کپي کردن در طول امتحان را در دوران دانشجويي خود تجربه کرده  بودند. همچنين، 25 درصد آنان در نوشتن پايان نامه و مقاله حداقل يک نوع سرقت علمي را انجام داده اند. عملکرد دانشجويان حاکي از آن بود که 50 درصد آنان در طول دوره باليني خود حداقل يک بار تجربه تقلب را داشته اند. ميزان ارتکاب تقلب در دانشجويان دختر به طور معني داري کمتر بود
.
نتيجه گيري: هر چند بيشتر دانشجويان نگرش مثبت دارند و تقلب را امر ناپسندي مي دانند، اما نيمي از آنان مرتکب تقلب شده اند که اين موضوع را مي توان ناشي از استرس امتحان دانست. بنابراين، به نظر مي رسد بايد بر روي رفتارهاي دانشجويان کار شود و آموزش هاي لازم به آنان در اين زمينه ارايه گردد؛ به طوري  که داشتن استرس دليلي براي انجام تقلب نباشد و اين پديده در عمل مهار شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امینی، م.، و پریزاد، م.، و ریواز، س.، و ثاقب، م.، و ریواز، م. (1394). مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان, تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 12(5), 609-617. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=264507



Vancouver : کپی

امینی میترا، پریزاد مرجان، ریواز سارا، ثاقب محمدمهدی، ریواز مژده. مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان, تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1394 [cited 2021October28];12(5):609-617. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=264507



IEEE : کپی

امینی، م.، پریزاد، م.، ریواز، س.، ثاقب، م.، ریواز، م.، 1394. مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان, تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 12(5), pp.609-617. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=264507.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 368 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی