برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1395 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 20 تا صفحه 29 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تنوع واژگاني و پيچيدگي نحوي گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بلوار میرداماد، میدان محسنی، خیابان شاه نظری، خیابان کوی نظام، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه گفتاردرمانی
 
چکیده: 

هدف: در بسياري از کودکان با آسيب شنوايي شديد تا عميق عمل کاشت حلزون شنوايي منجر به کسب مهارتهاي گفتار و زبان مي گردد، با اين وجود کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوايي بسته به عوامل مختلفي از جمله زمان تشخيص، سن تجويز سمعک، سن کاشت، شروع توانبخشي و... درجاتي از ضعف را در زمينه گرامر و واژگان در نمونه زباني خود نشان مي دهند. هدف از مطالعه حاضر بررسي تنوع واژگاني و پيچيدگي نحوي گفتار پس از کاشت حلزون شنوايي در کودکان فارسي زبان مي باشد.
روش بررسي: در اين پژوهش نمونه هاي زباني حاصل از توصيف تصوير در 10 کودک برخوردار از کاشت حلزون شنوايي و 10 کودک طبيعي همسان از نظر سن شنوايي و جنس، مورد مقايسه قرار گرفت. جهت بررسي پيچيدگي نحوي از شاخص ميانگين طول گفته و جهت بررسي تنوع واژگاني از شاخص هاي تعداد واژه هاي متفاوت، تعداد کل واژه ها و نسبت نوع به تعداد واژه ها در50 گفته آغازين کودک استفاده گرديد. متوسط سن شنوايي کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوايي 67.7 ماه (1.77=
SD) بود و جهت تحليل داده ها از آزمون t مستقل استفاده گرديد.
يافته ها: در آزمون آماري در همه شاخص هاي مورد مطالعه بين دو گروه کودکان برخودار از کاشت حلزون شنوايي و طبيعي تفاوت معناداري وجود نداشت (
p>0.05).
نتيجه گيري: در کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوايي، مدت زمان استفاده از کاشت حلزون شنوايي عامل مهمي در کسب مهارت هاي گفتار و زبان مي باشد. به عبارت ديگر تنوع واژگاني و پيچيدگي نحوي در گفتار کودکان برخوردار از کاشت حلزون شنوايي که 72-60 ماه از کاشت آنها مي گذرد، تقريبا مشابه با کودکان طبيعي 72-60 ماهه مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

توکلی، م.، و جلیله وند، ن.، و کمالی، م.، و مدرسی، ی.، و متصدی زرندی، م. (1395). بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد, 5(1), 20-29. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=264459



Vancouver : کپی

توکلی مهدیه، جلیله وند ناهید، کمالی محمد، مدرسی یحیی، متصدی زرندی مسعود. بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد. 1395 [cited 2021October22];5(1):20-29. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=264459



IEEE : کپی

توکلی، م.، جلیله وند، ن.، کمالی، م.، مدرسی، ی.، متصدی زرندی، م.، 1395. بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد, [online] 5(1), pp.20-29. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=264459.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 114 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی