3 SID.ir | نيازسنجي آموزشي پزشکان عمومي در حوزه دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان پيرامون بيماري هاي مغز و اعصاب
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نيازسنجي آموزشي پزشکان عمومي در حوزه دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان پيرامون بيماري هاي مغز و اعصاب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مغز و اعصاب، مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: به دليل اهميت بيماري هاي مغز و اعصاب و نقش کليدي آموزش پزشکان عمومي در رويارويي با بيماران و توانمندسازي آنان در برخورد باليني با بيماري هاي نورولوژيک و تشخيص و بررسي و درمان اوليه اين بيماران، مطالعه حاضر با هدف نظرسنجي از وضعيت آموزش پزشکي در اين رشته از پزشکان عمومي شاغل به امر طبابت انجام گرفت.
روش کار: در اين مطالعه که به صورت توصيفي بر روي همه پزشکان عمومي شاغل در شهرها و روستاهاي شهرستان رفسنجان انجام شد، از کل جمعيت 170 نفره پزشکان، 104 نفر در بررسي مشارکت کردند و پرسش نامه مربوط به سطح مورد نياز آموزش 54 بيماري مغز و اعصاب و 4 دسته اقدامات پاراکلينيک آن و 9 رويکرد باليني مهم در نورولوژي را تکميل و ارسال نمودند
.
يافته ها: در کل بيماري هاي مغز واعصاب، پزشکان در
47.9 درصد موارد انتظار آموزش در حد تشخيص بيماري و ارجاع آن، در 31.4 درصد موارد انتظار تشخيص و توانايي درمان و در 18.8 درصد موارد توقع آشنايي با بيماري را داشتند و در بقيه نيازي به آشنايي با آن را احساس نکردند.
نتيجه گيري: با انجام تحقيق حاضر، نيازهاي پزشکان عمومي در آموزش بيماري ها و اقدامات پاراکلينيک و رويکردهاي باليني رشته مغز و اعصاب در دوره پزشکي عمومي روشن شد و اين امر مي تواند در تعيين برنامه آموزشي اين گروه مفيد باشد. با توجه به طرح پزشک خانواده و اهميت پزشکان عمومي در اجراي اين طرح، نبود رضايت کامل از آموزش پزشکي نزد اين افراد، نشانه نياز به تغيير و اصلاح شيوه آموزشي پزشکان عمومي در دوره کارآموزي و کارورزي مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 211
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی