برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1394 , دوره  12 , شماره  2 ; از صفحه 413 تا صفحه 418 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه طولي بين مهارت هاي رواني- حركتي و نمرات برخي دروس دانشجويان دندان پزشكي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزشی دندان پزشکی کودکان، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: حرفه دندان پزشكي علاوه بر تسلط دانشجو بر مطالب تئوري، نيازمند مهارت عملي وي در انجام درمان ها مي باشد. بسياري از مهارت هاي دندان پزشكي علاوه بر آموزش با دروس تئوري، از طريق واحدهاي عملي به دانشجويان آموخته مي شود. مطالعه حاضر رابطه بين مهارت دستي تعدادي از دانشجويان دندان پزشكي كرمان با نمرات برخي واحدهاي تئوري و عملي آن ها را بررسي نمود.
روش كار: در اين مطالعه مهارت دستي 33 دانشجوي ورودي سال 1389 در ترم اول ورود به دانشگاه و قبل از آغاز آموزش مهارت هاي عملي دندان پزشكي توسط يك آزمون عملي مورد ارزيابي قرار گرفت. پس از ارايه يك تصوير، از دانشجويان خواسته شد كه با خميرهاي خاص و در بازه زماني مشخص و به صورت هم زمان آن را شبيه به نمونه اصلي بسازند. كار دانشجويان توسط استادان بخش دندان پزشكي كودكان به صورت جداگانه ارزيابي شد. ميانگين نمرات 6 استاد ارزياب به عنوان «نمره مهارت دستي» شركت كنندگان لحاظ گرديد. اين نمره سه سال بعد با ميانگين نمرات تئوري و عملي دروس اندو 1 و ترميمي 1 آن ها مورد مقايسه قرار گرفت. از ضريب همبستگي جزيي جهت تعيين ارتباط بين نمره آزمون عملي و نمرات مختلف استفاده گرديد.
يافته ها: رابطه مستقيمي بين نمره آزمون عملي با اندو عملي (r=0.51، P=0.020) و ترميمي عملي (r=0.35، P=0.040) وجود داشت، اما رابطه اي ميان نمره آزمون عملي با اندو تئوري و ترميمي تئوري مشاهده نشد.
نتيجه گيري: بين مهارت هاي دستي دانشجويان و نمرات دروس عملي آنان رابطه معني داري وجود دارد. شايد برگزاري آزمون عملي به هنگام پذيرش داوطلبين دندان پزشكي و يا تقويت مهارت هاي دستي پس از پذيرش بتواند به بهبود كار عملي آن ها كمك كند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پوراسلامی، ح.، و شمس الدین، ه.، و شریفی، ح.، و قنبری گوهری، س. (1394). بررسی رابطه طولی بین مهارت های روانی- حرکتی و نمرات برخی دروس دانشجویان دندان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 12(2), 413-418. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263703



Vancouver : کپی

پوراسلامی حمیدرضا، شمس الدین هدی، شریفی حمید، قنبری گوهری سیمین. بررسی رابطه طولی بین مهارت های روانی- حرکتی و نمرات برخی دروس دانشجویان دندان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1394 [cited 2021September19];12(2):413-418. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263703



IEEE : کپی

پوراسلامی، ح.، شمس الدین، ه.، شریفی، ح.، قنبری گوهری، س.، 1394. بررسی رابطه طولی بین مهارت های روانی- حرکتی و نمرات برخی دروس دانشجویان دندان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 12(2), pp.413-418. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263703.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی