برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1394 , دوره  12 , شماره  2 ; از صفحه 307 تا صفحه 314 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه عزت نفس و رويكردهاي مطالعه با پيشرفت تحصيلي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: شناسايي نقش عواملي همچون عزت نفس و رويكردهاي مطالعه بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان مي تواند موجب بهبود برنامه ريزي هاي آموزشي و تقويت بازدهي تدريس و آموزش گردد. اين مطالعه با هدف بررسي رابطه عزت نفس و رويكردهاي مطالعه بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان انجام شد.
روش كار: مطالعه حاضر از نوع توصيفي- همبستگي بود كه بر روي 147 دانشجوي پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در سال 1391 انجام گرديد و معدل ترم گذشته دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي در نظر گرفته شد. براي جمع آوري اطلاعات پرسش نامه هاي استاندارد رويكردهاي مطالعه Approaches and study skills inventory for students) يا (ASSIST و عزت نفس Rosenberg مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون Independent t و ضريب همبستگي Pearson در نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل گرديد.
يافته ها: ميانگين نمره عزت نفس دانشجويان 37.45 (از حداكثر 50) و همبستگي آن با پيشرفت تحصيلي برابر با 0.166 بود (P=0.046). ميانگين نمره رويكرد سطحي مطالعه 53.40 (از حداكثر 80) و همبستگي آن با پيشرفت تحصيلي 0.423- به دست آمد (P=0.001). ميانگين نمره رويكرد عمقي مطالعه 59.94 (از حداكثر 80) و همبستگي آن با پيشرفت تحصيلي 0.004- بود (P=0.592).
نتيجه گيري: عزت نفس و رويكردهاي مطالعه مي توانند نقش مهمي در پيشرفت تحصيلي دانشجويان داشته باشند. بنابراين به نظر مي رسد استفاده از روش هاي تقويت عزت نفس دانشجويان و راهنمايي آنان در به كارگيري رويكردهاي مناسب مطالعه بتواند نقش مهمي در پيشرفت تحصيلي ايفا كند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شکورنیا، ع.، و علیجانی رنانی، ه.، و نجار، ش.، و الهام پور، ح. (1394). بررسی رابطه عزت نفس و رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 12(2), 307-314. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263669



Vancouver : کپی

شکورنیا عبدالحسین، علیجانی رنانی هوشنگ، نجار شهناز، الهام پور حسین. بررسی رابطه عزت نفس و رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1394 [cited 2021October19];12(2):307-314. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263669



IEEE : کپی

شکورنیا، ع.، علیجانی رنانی، ه.، نجار، ش.، الهام پور، ح.، 1394. بررسی رابطه عزت نفس و رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 12(2), pp.307-314. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263669.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 567 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی