نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  13 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 9 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين ادراک اعضاي هيات علمي در زمينه چالش هاي موجود در آموزش پزشکي پاسخگو: يک تحليل محتواي کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: آموزش پزشکي به عنوان بخشي از نظام آموزش عالي در دهه هاي اخير، با سرعت زيادي در حال توسعه و گسترش مي باشد. با توجه به پيچيدگي هاي موجود در آموزش باليني، تاثيرپذيري آن از عوامل مختلف محيطي، تغييرات اخير در محيط باليني، اهميت پاسخگو بودن نسبت به بيماران و جامعه و چالش هايي که در زمينه آموزش پزشکي پاسخگو وجود دارد، به نظر مي رسد که تبيين ادراک اعضاي هيات علمي در رابطه با چالش هاي موجود در زمينه آموزش پزشکي پاسخگو که هدف اين مطالعه بود، ضروري مي باشد.روش کار: اين مطالعه به روش تحقيق کيفي با رويکرد سنتي تحليل محتوا در دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي در سال 1393 انجام گرديد. دانش توليد شده در اين رويکرد، بر اساس ديدگاه واحد و منحصر به فرد شرکت کنندگان و ريشه گرفته از داده هاي واقعي متن به دست آمد. مشارکت کنندگان، 8 نفر از اعضاي هيات علمي بودند که بيشترين اطلاعات را در مورد عوامل زمينه اي اثرگذار بر آموزش پزشکي پاسخگو، بازگو نمودند (نمونه گيري هدفمند). مصاحبه هاي نيمه ساختارمند با آن ها صورت گرفت و از آن ها خواسته شد تا به توصيف تجربيات و ادراکات خود در خصوص آموزش پزشکي پاسخگو بپردازند. به اين ترتيب، جمع آوري داده ها تا رسيدن به اشباع ادامه يافت. همزمان با جمع آوري داده ها، تجزيه و تحليل آن ها نيز، ضمن در نظر داشتن معيارهاي قابليت اعتماد (Trustworthiness) انجام شد.يافته ها: يافته ها شامل 4 درون مايه اصلي «آموزش معيوب و جامعه محور نبودن آن، مشکلات مديريتي و کمبود منابع، عدم تعهد کافي در استادان به عنوان الگو (Role model) و بي انگيزگي دانشجو» بود.نتيجه گيري: بر اساس نتايج مطالعه حاضر، ضرورت تغييرات و تحول بنيادين و همه جانبه در برنامه هاي آموزشي و ارتقاي روند آن ها، به نحوي که نيازهاي جامعه به صورت برجسته تري در آن ها نمايان باشد، به خوبي احساس شد. همچنين، راهکارهايي جهت افزايش انگيزه در استادان و دانشجويان ارايه گرديد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اکبری فارمد، س.، و احمدی، س.، و حسینی، م. (1395). تبیین ادراک اعضای هیات علمی در زمینه چالش های موجود در آموزش پزشکی پاسخگو: یک تحلیل محتوای کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 13(1), 1-9. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263460



Vancouver : کپی

اکبری فارمد سمیه، احمدی سلیمان، حسینی محمدعلی. تبیین ادراک اعضای هیات علمی در زمینه چالش های موجود در آموزش پزشکی پاسخگو: یک تحلیل محتوای کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1395 [cited 2022July01];13(1):1-9. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263460



IEEE : کپی

اکبری فارمد، س.، احمدی، س.، حسینی، م.، 1395. تبیین ادراک اعضای هیات علمی در زمینه چالش های موجود در آموزش پزشکی پاسخگو: یک تحلیل محتوای کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 13(1), pp.1-9. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=263460.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 229 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی