برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير شيوه ارائه محرک هاي متوالي بر اکتساب، يادداري و انتقال ترتيب توالي حرکات بصري: مطالعه يادگيري و يادداري تکاليف واجد دو جزء شناختي و حرکتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید چمران، اهواز
 
چکیده: 
در اين پژوهش تاثير شيوه ارائه محرک هاي متوالي بر اکتساب، يادداري و انتقال ترتيب توالي حرکات بصري مورد آزمايش قرار گرفت. ابتدا نرم افزار تخصصي ارائه محرک هاي متوالي، ثبت زمان و خطاي پاسخ در محيط سي پلاس پلاس طراحي شد. در اين تحقيق 60 نفر آزمودني راست دست، بدون تجربه قبلي با تکليف به صورت تصادفي به پنج گروه آزمايشي (هر گروه 12 نفر) شامل مسدود- صريح، مسدود- ضمني، تصادفي- صريح، تصادفي- ضمني و گروه کنترل تقسيم شدند. ابتدا همه گروه ها در پيش آزمون شرکت کردند و سپس بجز گروه کنترل طي 5 جلسه تمريني و در هر جلسه 3 بلوک 10 کوششي را به صورت مسدود و تصادفي انجام دادند. يک روز پس از مرحله اکتساب آزمون يادداري و انتقال انجام شد. براي تحليل يافته هاي از آزمون t استيودنت، آناليز واريانس سه عاملي با اندازه گيري مکرر و تحليل واريانس دوعاملي استفاده شد. نتايج نشان داد آزمودني ها طي مرحله اکتساب پيشرفت معني داري در زمان و دقت پاسخ داشته اند (P<0.05). اما بين گروه هاي تمريني تفاوت معني دار وجود نداشت. به علاوه گروه هاي يادگيري ضمني در دو مولفه زمان پاسخ و دقت پاسخ پيشرفتي مشابه يادگيري صريح داشتند که بيانگر اثربخشي اين يادگيري است. همچنين آزمون يادداري نشان داد تمرين تصادفي در دقت حرکتي برتر از تمرين مسدود است اما نوع روش تمريني تاثيري بر يادداري زمان عکس العمل متوالي نداشت. در آزمون انتقال نيز همه گروه ها انتقال به تکليف جديد را فقط براي دقت پاسخ نشان دادند. علاوه بر اين يافته ها نشان داد تمرين مسدود به افزايش يکپارچگي حسي حرکتي و زمانبندي حرکت منجر شد در حالي که تمرين تصادفي به ارتباط بهتر محرک- پاسخ منجر شد. به طور کلي نتايج اين تحقيق از اين ايده که يادگيري اي که در زمينه اي از تداخل اتفاق مي افتد مي تواند يادداري و انتقال به تکليف ديگر را نشان دهد، حمايت مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صالحی، س.، و حومینیان، د.، و ضرغامی، م.، و صائمی، ا. (1389). تاثیر شیوه ارائه محرک های متوالی بر اکتساب, یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری: مطالعه یادگیری و یادداری تکالیف واجد دو جزء شناختی و حرکتی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت), -(6), 103-129. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=261313



Vancouver : کپی

صالحی سیدکاوس، حومینیان داوود، ضرغامی مهدی، صائمی اسماعیل. تاثیر شیوه ارائه محرک های متوالی بر اکتساب, یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری: مطالعه یادگیری و یادداری تکالیف واجد دو جزء شناختی و حرکتی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت). 1389 [cited 2021December07];-(6):103-129. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=261313



IEEE : کپی

صالحی، س.، حومینیان، د.، ضرغامی، م.، صائمی، ا.، 1389. تاثیر شیوه ارائه محرک های متوالی بر اکتساب, یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری: مطالعه یادگیری و یادداری تکالیف واجد دو جزء شناختی و حرکتی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت), [online] -(6), pp.103-129. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=261313.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 205 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی