نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي دستور آموزشي در کتاب هاي آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان شناسی، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
تحقيق حاضر به ارزيابي دستور آموزشي دوره مقدماتي در چهار کتاب در زمينه آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان مي پردازد. اين بررسي براساس رويکرد ارتباطي و به ويژه چارچوب دستور آموزشي چندشرما (2002) انجام شده است. در اين ارزيابي، بازبينه (=چک ليست) هاي متعددي در مورد ارزيابي محتواي آموزشي بررسي شد و در نهايت، با توجه به شاخص هاي ارزيابي محتوايي، زباني، روش شناختي و ساختاري دستور آموزشي و ملاک هاي رويکرد ارتباطي، بازبينه اي تلفيقي با 20 پرسش تهيه گرديد. با بررسي بخش دستور آموزشي کتاب هاي مزبور دريافتيم که استفاده از رويکردهاي صورت گرا و سادگي ساختاري، که هر دو از ويژگي هاي دستور آموزشي هستند، از نقاط قوت اين کتاب ها محسوب مي شود. همچنين، نتايج پژوهش حاضر نشان داد که «آموزش هم زمان گونه هاي نوشتاري و گفتاري در دوره هاي مقدماتي»، «استفاده نکردن از راهبردهاي ارتباطي»، «تکليف محور نبودن آموزش دستور»، «واقعي و معنادار نبودن تمرين ها»، «مکانيکي و غير قابل انعطاف بودن ارائه دستور» و «عدم تناسب منطقي بين حجم اطلاعات اصلي و جانبي با در نظر گرفتن ماهيت گزينشي دستور آموزشي»، از نقاط ضعف اين کتاب ها محسوب مي شود. در پايان، با توجه به نتايج اين بررسي، راهکارهايي براي رفع نارسايي هاي کتاب هاي مذکور در زمينه دستور آموزشي ارائه شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی، و.، و کوراوند، آ. (1393). ارزیابی دستور آموزشی در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 3(3 (پیاپی 8)), 117-141. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260918



Vancouver : کپی

رضایی والی، کوراوند آمنه. ارزیابی دستور آموزشی در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. 1393 [cited 2022May17];3(3 (پیاپی 8)):117-141. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260918



IEEE : کپی

رضایی، و.، کوراوند، آ.، 1393. ارزیابی دستور آموزشی در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, [online] 3(3 (پیاپی 8)), pp.117-141. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260918.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 200 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی