برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  15 , شماره  3 ; از صفحه 36 تا صفحه 43 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير فعاليت هاي بدني منتخب بر مهارت هاي ادراکي- حرکتي کودکان با ناتواني هاي يادگيري عصبي روان شناختي تحولي پيش از دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان کارگر شمالی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رشد حرکتی
 
چکیده: 

هدف: يکي از شايع ترين اختلالات در کودکان پيش از دبستان، ناتوانايي هاي عصبي- روان شناختي است. اختلال در انجام حرکات ادراکي- حرکتي از نشانه هاي اين ناتواني در کودکان است. هدف از پژوهش حاضر، تعيين تاثير فعاليت هاي بدني منتخب بر مهارت هاي ادراکي- حرکتي کودکان با ناتواني هاي يادگيري عصبي- روان شناختي تحولي پيش از دبستان بود.
روش بررسي: اين مطالعه از نوع تجربي با پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه کودکان پيش دبستاني 5 تا 6 ساله مهد کودک ها و مراکز پيش دبستاني شهرستان بابل در سال 1392تشکيل مي دهد. براي انتخاب نمونه 120 نفر از والدين کودکان پرسش نامه عصبي- روان شناختي کانرز را تکميل کردند و 30 کودک به تصادفي (از طريق نمونه گيري در دسترس) از ميان کودکاني که نمره بيشتري دراين پرسش نامه دريافت کردند و شرايط حرکتي مناسب نداشتند، به عنوان ملاک ورود به تحقيق انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه 15 نفري کنترل و آزمايش قرار گرفتند. برنامه حرکتي منتخب در اين تحقيق، برنامه حرکتي اسپارک شامل فعاليت هاي تقويتي، بازي و ورزش براي کودکان بود و به مدت 15 جلسه (هر جلسه 45 دقيقه و به مدت 35 روز) روي گروه آزمايشي اجرا شد. براي ارزيابي مهارت هاي ادراکي- حرکتي کودکان، از آزمون حرکتي لينکلن- اوزرتسکي استفاده شد و داده ها با روش کوواريانس چندمتغيره مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج به دست آمده نشان داد که برنامه حرکتي منتخب بر بهبود مهارت هاي ادراکي- حرکتي کودکان داراي ناتوانايي هاي يادگيري عصب- روان شناختي موثر است
(P<0.05) و تنها در مولفه سرعت حرکت، تفاوت معناداري بدست نيامد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده، از اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت که انجام فعاليت هاي بدني و ورزشي به عنوان بخش ضروري و اصلي برنامه روزانه اين کودکان، مي تواند نتايج سودمندتري براي آنها به همراه داشته باشد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

همایون نیافیروزجاه، م.، و شیخ، م.، و حمایت طلب، ر.، و همایونی، ع.، و نظری، س. (1393). تاثیر فعالیت های بدنی منتخب بر مهارت های ادراکی- حرکتی کودکان با ناتوانی های یادگیری عصبی روان شناختی تحولی پیش از دبستان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 15(3), 36-43. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260537



Vancouver : کپی

همایون نیافیروزجاه مرتضی، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، همایونی علیرضا، نظری سعید. تاثیر فعالیت های بدنی منتخب بر مهارت های ادراکی- حرکتی کودکان با ناتوانی های یادگیری عصبی روان شناختی تحولی پیش از دبستان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1393 [cited 2021April18];15(3):36-43. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260537



IEEE : کپی

همایون نیافیروزجاه، م.، شیخ، م.، حمایت طلب، ر.، همایونی، ع.، نظری، س.، 1393. تاثیر فعالیت های بدنی منتخب بر مهارت های ادراکی- حرکتی کودکان با ناتوانی های یادگیری عصبی روان شناختی تحولی پیش از دبستان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 15(3), pp.36-43. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260537>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 586 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی