برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  15 , شماره  3 ; از صفحه 18 تا صفحه 25 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثربخشي تحريکات وستيبولار بر توجه ديداري کودکان مبتلا به نقص توجه/ بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تبریز، ولیعصر، توانیر شمالی، دانشکده توانبخشی
 
چکیده: 
هدف: هدف تعيين تاثير تحريکات وستيبولار بر توجه و اختصاصا توجه بينايي مي باشد، تا با معرفي نتايج و نحوه اثربخشي اين تحريکات که به شيوه رايج مورد استفاده توسط کاردرمانان، طراحي شده است، بتوانيم مسير روشني را در کاربرد تحريکات وستيبولار در کاردرماني کودکان ADHD نمايان کنيم.روش بررسي: در اين مطالعه که از نوع کارآزمايي باليني شاهددار جور شده بود، تعداد 30 کودک داراي تشخيصنقص توجه/ بيش فعالي (ADHD) در دامنه سني 7 تا 12 سال با غلبه دست راست و بهره هوشي نرمال (آزمون وکسلر) پس از کسب رضايت و به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند. هر دو گروه، بمدت 10 جلسه، بصورت هفته اي دو بار به مدت 5 هفته در فعاليت هاي معمول کاردرماني شرکت نمودند با اين تفاوت که گروه مداخله تحريکات وستيبولار را نيز در زمان جلسات کاردرماني طبق پروتکل تعيين شده، دريافت کردند. قبل و بعد از آزمايش از تمامي شرکت کنندگان آزمون (IVA- PLUS- CPT) گرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار 16 SPSS تجزيه و تحليل شده و تغييرات پس آزمون و پيش آزمون بين دو گروه نيز با آزمون t مستقل مقايسه شد. پردازش نامناسب اطلاعات حسي بويژه حس وستيبولار در کودکان مبتلا به نقص توجه/ بيش فعالي (ADHD) باعث بروز رفتارهايي همچون بي توجهي و بيش فعالي در آن ها مي شود. در اين تحقيق، تاثير تحريکات تعادلي بر توجه ديداري کودکان 7 تا 12 ساله با استفاده از ابزار IVA-PLUS-CPT (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test)، مورد مطالعه قرار گرفت.يافته ها: تحريکات تعادلي منجر به تفاوت معنادار در متغيرهاي توجه، توجه ديداري، شد (P<0.05) ولي در ارتباط با متغير کنترل تکانه ديداري تفاوت دو گروه معنادار نبود (P>0.05).نتيجه گيري: استفاده از تحريکات وستيبولار منجر به افزايش توجه ديداري کودکان ADHD مي شود و لذا مي تواند به عنوان تکنيک درماني در درمان اين کودکان مورد استفاده قرار گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سلامتی، آ.، و حسینی، س.، و حقگو، ح. (1393). بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 15(3), 18-25. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260534



Vancouver : کپی

سلامتی آذین، حسینی سیدعلی، حقگو حجت اله. بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1393 [cited 2021December09];15(3):18-25. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260534



IEEE : کپی

سلامتی، آ.، حسینی، س.، حقگو، ح.، 1393. بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 15(3), pp.18-25. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=260534.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 229 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی