برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي واژگان خوانداري کودکان دبستاني و مقايسه آن ها با واژگان نوشتاري آنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید چمران، اهواز
 
چکیده: 

وجود کتاب مناسب و درخور ويژگي هاي کودک، در ايجاد انگيزه و عادت مطالعه بسيار موثر است. کتاب کودک و نوجوان هم از نظر موضوع و هم از نظر سبک نگارش، نبايد از محدوده توانايي هاي ذهني او فراتر باشد. اگر واژگان به کار رفته در متن کتاب در حد توانايي ها و قابليت هاي زباني کودک نباشد، در انتقال مفاهيم و تجارب به کودک موفق نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسي و استخراج واژگان پايه خوانداري کودکان دبستاني، و سپس مقايسه اين واژگان با واژگان نوشتاري کودکان دبستاني انجام گرفته است. اين پژوهش از نوع اکتشافي و مقياس به کار رفته در آن، مقياس اسمي است. جامعه مورد بررسي شامل مجموعه کتاب هاي داستاني کودکان دبستاني (شامل گروه هاي سني «ب»، «ج» و «ب و ج») است که از سوي شوراي کتاب کودک مناسب تشخيص داده شده اند. ابزار اجراي اين پژوهش نرم افزاري است که به زبان برنامه نويسي دلفي و مطابق با سوالات و ويژگي هاي خاص اين پژوهش طراحي شده است. در اين پژوهش 162650 صورت زباني و 6155 واژه به دست آمده و در نهايت 1602 واژه به عنوان واژگان پايه خوانداري معرفي شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که هم خواني واژگان خوانداري و نوشتاري در زيرگروه هاي فعل ساده، عناصر طبيعي و اندام و رنگ، «زياد» و در زيرگروه هاي واژگان علمي، دين، ورزش، شهرها، اصطلاحات و مصدر، «خيلي کم» و در ديگر زيرگروه ها «کم» بوده است. همچنين بر اساس يافته هاي پژوهش، در مجموع همخواني و مطابقت واژگان خوانداري و نوشتاري اين گروه سني «کم» بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کوکبی، م.، و چراغی، ز. (1392). بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مطالعات ادبیات کودک, 4(2 (پیاپی 8)), 127-148. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=258053



Vancouver : کپی

کوکبی مرتضی، چراغی زهره. بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مطالعات ادبیات کودک. 1392 [cited 2021September23];4(2 (پیاپی 8)):127-148. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=258053



IEEE : کپی

کوکبی، م.، چراغی، ز.، 1392. بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مطالعات ادبیات کودک, [online] 4(2 (پیاپی 8)), pp.127-148. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=258053.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 101 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی