برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي مدل مزيت رقابتي براي صنعت خودرو ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

با توجه به مباني نظري مديريت استراتژيک و نيز مديريت استراتژيک بازاريابي، سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزيت رقابتي مي‌توان تبيين كرد. نگرش اول منابع و قابليتهاي سازماني، نگرش دوم منابع و قابليتهاي محيطي و نگرش سوم منابع و ارتباطات بين سازماني وسنرژي حاصل از آن را به‌عنوان منبع مزيت رقابتي بيان مي‌کنند. هر کدام از اين نظريات، از زاويه‌اي به موضوع مزيت رقابتي نگريسته‌اند و تفاوت اصلي آنها ناشي از نگاهشان به قلمرو رقابت است، به نحوي که نظريه مزيت رقابتي بر مبناي  ويژگيهاي سازمان صنعتي ( نظريه محيطي) با تاکيد بر اهميت عوامل ساختاري صنعت و موقعيت سازمان در بازار، مرزهاي صنعت را مبناي تحليل و قلمرو رقابت تلقي مي‌کند. در مقابل، نظريه مزيت رقابتي برمبناي منابع و قابليتهاي سازماني، مبناي تحليل را سازمان و قلمرو رقابت را مرزهاي سازماني در نظر مي‌گيرد. در کنار اين دو ديدگاه نگرش مزيت رقابتي برمبناي منابع و ارتباطات بين سازماني، مرزهاي بين سازماني را به‌عنوان واحد تحليل و قلمرو رقابت درنظر مي‌گيرد.
از يک سوي، جهاني‌شدن بازارها و گسترش دامنه رقابت ازعرصه‌هاي ملي به سطح جهاني و از سوي ديگر، عدم وجود چارچوب نظري جامع در رابطه با مزيت رقابتي، ضرورت تلفيق نگرشهاي موجود و ارائه يک مدل جامع را با تاکيد بر تحليل رقابت در سطح جهاني بيش از پيش آشکار مي‌کند که در اين راستا، تحقيق حاضر با درک خلا تئوريک موجود و با استفاده از مباني نظري موجود، درصدد ارائه يک مدل عمومي جامع در رابطه با مزيت رقابتي است. مدل مفهومي تحقيق حاضر، مشتمل بر قابليتهاي محيطي، قابليتهاي سازماني، قابليتهاي ارتباطي وشبکه‌اي، و هوشمندي رقابتي است و صنعت خودرو به‌عنوان جامعه آماري براي جمع‌آوري اطلاعات ميداني و تست مدل انتخاب شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهری، ع.، و خدادادحسینی، س. (1384). طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران. مدرس علوم انسانی, 9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت), 189-212. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=25760



Vancouver : کپی

مهری علی، خدادادحسینی سیدحمید. طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران. مدرس علوم انسانی. 1384 [cited 2021October23];9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت):189-212. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=25760



IEEE : کپی

مهری، ع.، خدادادحسینی، س.، 1384. طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران. مدرس علوم انسانی, [online] 9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت), pp.189-212. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=25760.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 588 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی