نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آسيب شناسي برنامه درس طراحي در رشته معماري منظر در ايران با تاکيد بر محتواي آموزشي کارگاه طراحي منظر 1

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 
سابقه فعاليت آموزشي و پژوهشي معماري منظر به عنوان يک رشته دانشگاهي در ايران کمتر از دو دهه است و به عنوان فعاليت حرفه اي نيز تخصصي نو محسوب مي شود و نيازمند رشد بستر نظري و عملي، تربيت نيروهاي متخصص و بومي سازي علمي در کشور است. همچنين طراحي به عنوان هسته اصلي فعاليت هاي آموزشي و حرفه اي اين رشته مستلزم گسترش مفاهيم، روش ها و ابزار تخصصي است. اين مقاله با هدف آسيب شناسي برنامه آموزشي درس طراحي در رشته معماري منظر در دانشگاه هاي کشور و با تاکيد بر کارگاه محيط و منظر 1، سعي دارد تا چارچوبي نظري در تبيين محتواي آموزشي کارگاه طراحي منظر 1 ارائه دهد. براي مقايسه تطبيقي، برنامه درسي کارگاه طراحي منظر 1 در چند دانشگاه مطرح دنيا و در دانشگاه هاي ايران به شيوه نمونه يابي تصادفي بررسي شد. همچنين با هدف زمينه يابي بستر آموزش طراحي، با نه نفر از اساتيد و متخصصان طراحي منظر در دانشگاه هاي کشور مصاحبه هايي نيمه ساختار يافته با روش پيمايش زمينه يابي انجام گرفت. با تکيه بر تحليل پاسخ ها مي توان دو ديدگاه کلي را در آموزش طراحي منظر در ايران بازشناخت: 1. آموزش «ارزش هاي بوم شناختي و قابليت هاي طبيعي»، 2. آموزش «ارزش هاي زيبايي شناختي و اصول طراحي معماري در محيط هاي باز».يافته هاي مقاله (مقايسه برنامه هاي آموزشي و نتايج مصاحبه ها) نشان داد که رويکردها و محتواي آموزشي در کارگاه طراحي منظر، نياز به شرح دقيق تر دارند. با استناد به پيمايش برنامه هاي درسي، چارچوب پيشنهادي محتواي آموزشي کارگاه طرح منظر 1 در دو سطح مقدماتي و پيشرفته در آخر معرفي شده است. همچنين مقياس و موضوع پروژه طراحي با تکيه بر نظرسنجي ها در هر يک از سطوح آموزشي در يک جدول معرفي شده است. نتايج نشان مي دهد که محتواي آموزشي کارگاه طرح منظر 1 در سطح مقدماتي بايد بر طراحي پروژه هاي کوچک مقياس و آموزش نظريه هاي پايه طراحي، شناخت مفاهيم پايه و اصول و روش هاي طراحي، بيان تصويري، يادگيري از مصاديق پروژه هاي حرفه اي و يادگيري بين رشته اي متمرکز گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تقوایی، س.، و سمیاری، ا. (1394). آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1. مطالعات معماری ایران, 4(8), 119-135. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256954



Vancouver : کپی

تقوایی سیدحسن، سمیاری امیر. آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1. مطالعات معماری ایران. 1394 [cited 2022August07];4(8):119-135. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256954



IEEE : کپی

تقوایی، س.، سمیاری، ا.، 1394. آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1. مطالعات معماری ایران, [online] 4(8), pp.119-135. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256954.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 421 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی