مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 135

چکیده

 سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی معماری منظر به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران کمتر از دو دهه است و به عنوان فعالیت حرفه ای نیز تخصصی نو محسوب می شود و نیازمند رشد بستر نظری و عملی, تربیت نیروهای متخصص و بومی سازی علمی در کشور است. همچنین طراحی به عنوان هسته اصلی فعالیت های آموزشی و حرفه ای این رشته مستلزم گسترش مفاهیم, روش ها و ابزار تخصصی است. این مقاله با هدف آسیب شناسی برنامه آموزشی درس طراحی در رشته معماری منظر در دانشگاه های کشور و با تاکید بر کارگاه محیط و منظر 1, سعی دارد تا چارچوبی نظری در تبیین محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1 ارائه دهد. برای مقایسه تطبیقی, برنامه درسی کارگاه طراحی منظر 1 در چند دانشگاه مطرح دنیا و در دانشگاه های ایران به شیوه نمونه یابی تصادفی بررسی شد. همچنین با هدف زمینه یابی بستر آموزش طراحی, با نه نفر از اساتید و متخصصان طراحی منظر در دانشگاه های کشور مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با روش پیمایش زمینه یابی انجام گرفت. با تکیه بر تحلیل پاسخ ها می توان دو دیدگاه کلی را در آموزش طراحی منظر در ایران بازشناخت: 1. آموزش «ارزش های بوم شناختی و قابلیت های طبیعی», 2. آموزش «ارزش های زیبایی شناختی و اصول طراحی معماری در محیط های باز».یافته های مقاله (مقایسه برنامه های آموزشی و نتایج مصاحبه ها) نشان داد که رویکردها و محتوای آموزشی در کارگاه طراحی منظر, نیاز به شرح دقیق تر دارند. با استناد به پیمایش برنامه های درسی, چارچوب پیشنهادی محتوای آموزشی کارگاه طرح منظر 1 در دو سطح مقدماتی و پیشرفته در آخر معرفی شده است. همچنین مقیاس و موضوع پروژه طراحی با تکیه بر نظرسنجی ها در هر یک از سطوح آموزشی در یک جدول معرفی شده است. نتایج نشان می دهد که محتوای آموزشی کارگاه طرح منظر 1 در سطح مقدماتی باید بر طراحی پروژه های کوچک مقیاس و آموزش نظریه های پایه طراحی, شناخت مفاهیم پایه و اصول و روش های طراحی, بیان تصویری, یادگیری از مصادیق پروژه های حرفه ای و یادگیری بین رشته ای متمرکز گردد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوایی، سیدحسن، و سمیاری، امیر. (1394). آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1. مطالعات معماری ایران، 4(8)، 119-135. SID. https://sid.ir/paper/219410/fa

    Vancouver: کپی

    تقوایی سیدحسن، سمیاری امیر. آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1394؛4(8):119-135. Available from: https://sid.ir/paper/219410/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسن تقوایی، و امیر سمیاری، “آسیب شناسی برنامه درس طراحی در رشته معماری منظر در ایران با تاکید بر محتوای آموزشی کارگاه طراحی منظر 1،” مطالعات معماری ایران، vol. 4، no. 8، pp. 119–135، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button