برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  12 , شماره  46 ; از صفحه 155 تا صفحه 164 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي روش هاي رفتار درمانگري و گفتار درمانگري در تحول مهارت هاي ارتباطي کودکان در خودمانده

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، نیشابور، ایران
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي روش هاي رفتاردرمانگري و گفتار درمانگري در بهبود تحول مهارت هاي ارتباطي کودکان درخودمانده بود. 30 کودک درخودمانده که به صورت نمونه برداري در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند و به مقياس مهارت هاي ارتباطي سازمان بهداشت جهاني (1980) پاسخ دادند. پس از گزينش تصادفي دو گروه آزمايش و گروه گواه، مداخله آزمايشي 1 (رفتار درمانگري پاسخ محور) در 12 جلسه که هر جلسه 90 دقيقه به طول انجاميد در مورد گروه آزمايش 1 و مداخله آزمايشي 2 (گفتار درمانگري آهنگين) در 48 جلسه که هر جلسه 30 دقيقه به طول انجاميد در مورد گروه آزمايش 2 اجرا شد. نتايج تحليل کوواريانس نشان دادند رفتار درمانگري پاسخ محور و گفتار درمانگري آهنگين باعث افزايش مهارت هاي ارتباطي کودکان درخودمانده گروه هاي آزمايش در مقايسه با گروه گواه شده است. همچنين، مشخص شد بين تاثير رفتار درمانگري پاسخ محور و گفتار درمانگري آهنگين بر تحول مهارت هاي ارتباطي تفاوت وجود دارد و رفتار درمانگري پاسخ محور نسبت به گفتار درمانگري آهنگين موثرتر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 109
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی