برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان تاثير آموزش مهارت هاي مديريت استرس بر وضعيت اضطراب در معلمين دبيرستان هاي شهرستان ميبد در سال 1391

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات سلامت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
 
چکیده: 

مقدمه: استرس يكي از عوامل تاثيرگذار بر عملكرد افراد است كه مي تواند سلامت آنها را به خطر بياندازد. شغل معلمي به عنوان يكي از مشاغل استرس زا در جهان شناخته شده است. اضطراب از بيماري هاي ناشي از استرس مي باشد. پژوهش ها نشان مي دهد كه بين استرس و اضطراب رابطه مستقيم وجود دارد. اضطراب معلم كيفيت تدريس را تحت تاثير قرار داده و مانع از ارتباط مستمر بين معلم و دانش آموز در حين تدريس مي شود. هدف از اين مطالعه بررسي تاثير آموزش مهارتهاي مديريت استرس بر وضعيت اضطراب معلمان بود.
روش بررسي: اين مطالعه نيمه تجربي بر روي 100 نفر از معلمان 8 دبيرستان (پسرانه/دخترانه) شهرستان ميبد كه به صورت تصادفي انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي با دو بخش اطلاعات دموگرافيك و مقياس اضطراب موقعيتي- شخصيتي اشپيل برگر بود. برنامه مداخله شامل 5 جلسه آموزش مديريت استرس بود. پيش آزمون قبل از مداخله و پس آزمون دوماه بعد از مداخله انجام شد. داده ها، با استفاده از آزمونهاي تي و آناليز واريانس در نرم افزار SPSS16، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين نمره اضطراب شخصيتي معلمان قبل از مداخله
7.33±38.74 (امتياز كل 80) و بعد از مداخله 6.56±38.53 و نمره اضطراب موقعيتي آنها قبل از مداخله7.10 ±40.65 (امتياز كل 80) و پس از مداخله6.90 ±38.87 بود. برنامه آموزشي در كاهش اضطراب شخصيتي معلمان موثر نبود (p=0.70)، اما نمره اضطراب موقعيتي بعد از مداخله معني دار بود (p=0.019)، بدين صورت كه درصد افراد با اضطراب موقعيتي متوسط از 34.4 به 28.7 كاهش يافت. همچنين تاثير برنامه آموزش مديريت استرس بر اضطراب موقعيتي و شخصيتي افراد بر حسب سن، جنس، مدرك تحصيلي و سابقه تدريس يكسان بود.
نتيجه گيري: نظر به سطح بالاي اضطراب در معلمان و ضرورت انجام برنامه هاي مداخله اي، آموزشهاي مديريت استرس مبتني بر برنامه در كاهش اضطراب موفق هستند. اين برنامه ها كه به صورت گام به گام به فرد ارائه مي شوند امكان شناخت فرد را از محيط و عوامل استرس زاي آن فراهم ساخته و در نهايت ميزان استرس و به دنبال آن اضطراب افراد كاهش مي يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

ثروت، ف.، و مروتی شریف ‌آباد، م.، و صادقی پور، م.، و رضایی پندری، ح.، و فلاحیان فیروزآبادی، م.، و محراب بیک، ا.، و قنداری حسین آبادی، ز. (1394). بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391. طلوع بهداشت, 14(1 (مسلسل 49)), 89-100. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256676



Vancouver : کپی

ثروت فرخ لقا، مروتی شریف ‌آباد محمدعلی، صادقی پور محمدعلی، رضایی پندری حسن، فلاحیان فیروزآبادی محمدحسن، محراب بیک اکرم، قنداری حسین آبادی زهرا. بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391. طلوع بهداشت. 1394 [cited 2021April22];14(1 (مسلسل 49)):89-100. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256676



IEEE : کپی

ثروت، ف.، مروتی شریف ‌آباد، م.، صادقی پور، م.، رضایی پندری، ح.، فلاحیان فیروزآبادی، م.، محراب بیک، ا.، قنداری حسین آبادی، ز.، 1394. بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391. طلوع بهداشت, [online] 14(1 (مسلسل 49)), pp.89-100. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256676.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 452 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی