برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي درمان نوروفيدبک بر عملکرد دانش آموزان دوره دبستان داراي اختلال يادگيري در مقياس هاي آزمون هوشي وکسلر کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اراک، ایران
 
چکیده: 

هدف از انجام اين پژوهش تعيين اثربخشي درمان بازخورد عصبي (نوروفيدبک) بر عملکرد کودکان دبستاني داراي اختلال يادگيري در مقياس هاي آزمون وکسلر بود. اين پژوهش با روش نيمه آزمايشي و طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با يک گروه انجام شد. جامعه آماري اين پژوهش همه کودکان مبتلا به اختلال يادگيري شهر اصفهان در سال 1393 بود که به مراکز مشاوره و درماني اين شهر مراجعه کرده و همچنين در پايه هاي اول تا پنجم ابتدايي مشغول به تحصيل بودند. از ميان اين مراجعان 15 نفر که داراي تشخيص اختلالات يادگيري بودند، به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از دستگاه نوروفيدبک و آزمون وکسلر کودکان فرم 4 استفاده شد. در اين مطالعه کودکان 20 جلسه (45 دقيقه اي) درمان نوروفيدبک به مدت 7 تا 10 هفته دريافت کردند و در دو مرحله پيش و پس از درمان با آزمون وکسلر کودکان فرم 4 ارزيابي شدند. داده ها با استفاده از آزمون t وابسته تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها نشان داد که بين نمرات پيش آزمون و پس آزمون به دست آمده در هر کدام از مقياس ها تفاوت معنادار وجود داشت (P<0.05). بنابراين مي توان نتيجه گرفت که درمان نوروفيدبک بر عملکرد کودکان دوره دبستان داراي اختلال يادگيري در مقياس هاي آزمون وکسلر موثر واقع شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

آزادی، م.، و تقوایی، د.، و چهره ای، ش. (1394). اثربخشی درمان نوروفیدبک بر عملکرد دانش آموزان دوره دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاس های آزمون هوشی وکسلر کودکان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 16(4 (پیاپی 62)), 23-31. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256012



Vancouver : کپی

آزادی مریم، تقوایی داوود، چهره ای شیما. اثربخشی درمان نوروفیدبک بر عملکرد دانش آموزان دوره دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاس های آزمون هوشی وکسلر کودکان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 1394 [cited 2021April18];16(4 (پیاپی 62)):23-31. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256012



IEEE : کپی

آزادی، م.، تقوایی، د.، چهره ای، ش.، 1394. اثربخشی درمان نوروفیدبک بر عملکرد دانش آموزان دوره دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاس های آزمون هوشی وکسلر کودکان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, [online] 16(4 (پیاپی 62)), pp.23-31. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256012>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 195 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی