برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  8 , شماره  30 ; از صفحه 99 تا صفحه 116 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در افزايش خلاقيت و بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در افزايش خلاقيت و بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان در شهر تبريز انجام شد. روش پژوهش نيمه آزمايشي و طرح پژوهش پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري دانش آموزان دختر پايه اول دوره متوسطه بودند که 30 دانش آموز به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. راهبردهاي فراشناختي در 8 جلسه گروهي به آزمودني هاي گروه آزمايش آموزش داده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه هاي خلاقيت عابدي و عملکرد تحصيلي در تاج جمع آوري و با استفاده از تحليل کوواريانس تحليل شدند. نتايج نشان داد که آموزش راهبردهاي فراشناختي مي تواند مولفه هاي خلاقيت را به طور معني داري افزايش دهد و خودکارآمدي، برنامه ريزي و تاثيرات هيجاني را در عملکرد تحصيلي دانش آموزان به طور معني داري بهبود بخشد (P<0.01) و در فقدان کنترل پيامد و انگيزش تغييري ايجاد نشد. نتايج پژوهش شواهدي را پيشنهاد مي کند که آموزش راهبردهاي فراشناختي روش مناسبي براي افزايش خلاقيت و بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان مي باشد. لذا پيشنهاد مي شود به منظور افزايش مولفه هاي خلاقيت و بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان ممکن است مفيد باشد که سطح راهبردهاي فراشناختي دانش آموزان تقويت شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کیوانی، م.، و جعفری، ا. (1394). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 8(30), 99-116. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=253975



Vancouver : کپی

کیوانی مهسا، جعفری اصغر. تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1394 [cited 2021September26];8(30):99-116. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=253975



IEEE : کپی

کیوانی، م.، جعفری، ا.، 1394. تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 8(30), pp.99-116. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=253975.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 436 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی