3 SID.ir | شاخص هاي محتوايي و صوري ادبيات تعليمي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شاخص هاي محتوايي و صوري ادبيات تعليمي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

ادبيات تعليمي مهم ترين و اصلي ترين گونه ادبي است که نيکبختي انسان را در بهبود منش اخلاقي او مي داند و هم خود را متوجه آموزش و تعليم انديشه هاي پسنديده ديني، عرفاني، فلسفي، مسائل اخلاقي، علوم و فنون؛ تهذيب نفس، تذکيه ذهن، پروش قواي روحي و تعالي و کمال انسان مي کند. ادبيات تعليمي شاخص هاي محتوايي و صوري خاصي دارد که حد و مرز و وجوه تفارق آن را با انواع ديگر کاملا معين و مشخص مي-کند. برخي از آنها، شرط اصلي، لازم و کافي براي ادبيات تعليمي هستند که فقدان آنها تعليمي بودن متن ادبي را منتفي مي کند و بعضي از آنها فرعي اند. هدف اين مقاله کشف ارتباطات تازه ميان محتوا، زبان، صور خيال، موسيقي شعر، مباحث دستوري، صنايع ادبي و... با ادبيات تعليمي است. براي هر يک از اين شاخص ها، نمونه هايي از مثنوي، رباعي، قصيده، غزل، نثر و... آورده شده است و نقاط ضعف و قوت آنها مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. آشنايي با اين شاخص ها، در تشخيص متن تعليمي از غير آن، نگاه علمي به ادبيات و شناخت بهتر بسياري از آثار ادبي تعليمي کمک مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 427
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی