مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي اطلاعات شماره: تابستان 1394 , دوره 16 , شماره 2 (پياپي 60) ; از صفحه 24 تا صفحه 33 . عنوان مقاله: رابطه راهبردهاي شناختي ـ فراشناختي و ويژگي هاي جمعيت شناختي با عملکرد تحصيلي دانشجويان نویسندگان: بابائي اميري ناهيد, كجباف محمدباقر*, مظاهري محمدمهدي, منشئي غلامرضا, طالبي هوشنگ آدرس: * دانشگاه اصفهان چکیده: هدف از اين پژوهش تعيين رابطه راهبردهاي شناختي ـ فراشناختي با عملکرد تحصيلي و بررسي عوامل موثر بر آنها از قبيل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطي دانشجويان بود. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي بود. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاه آزاد واحد يادگار امام (ره) شهر ري که در نيمسال اول 93-1392 مشغول به تحصيل بودند، مي گرديد (22904=N). با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي 378 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هاي اطلاعات شخصي و راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (MSLQ) بود. براي تحليل داده ها از رگرسيون، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون تي و تحليل واريانس يکطرفه استفاده شد. نتايج بيانگر رابطه مثبت و معنادار بين راهبردهاي شناختي و فراشناختي با عملکرد تحصيلي دانشجويان بود (P<0.05). بين عملکرد تحصيلي با کاربرد راهبردهاي شناختي و فراشناختي در دانشجويان از نظر شغل، رشته و تعداد ترم هاي مشروطي تفاوت معناداري وجود داشت (P<0.05). اما از نظر جنسيت و مصرف دارو تفاوت معناداري بين دانشجويان وجود نداشت. کلید واژه: راهبردهاي شناختي و فراشناختي(Q1)عملکرد تحصيلي(Q2)ويژگي هاي جمعيت شناختي دانشجويان(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: عزت نفسموفقیت تحصیلیپیشرفت تحصیلیفرسودگی تحصیلی ارجاعات: نقش خودکارآمدي، اهداف پيشرفت، راهبردهاي يادگيري و پايداري در پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دانش آموزان سال سوم متوسطه (رشته رياضي) شهر تهرانرابطه راهبردهاي يادگيري خود- تنظيمي و باورهاي انگيزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزانپايايي و روايي پرسشنامه راهبردهاي يادگيري آكسفورد (SILL)بررسي سهم عوامل انگيزشي بر استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي در فرآيند يادگيريبررسي رابطه باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودگردان با عملکرد تحصيلي در دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهوازارتباط راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي، ساختار هدف هاي ادراك شده كلاس و هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پرستاري مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه تفکر انتقادي، راهبردهاي فراشناختي و مديريت زمان با عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهوازراهبردهاي شناختي و فراشناختي و تاثير آن بر موفقيت تحصيلي در دانشجويان پرستاريتدوين مدل اندازه گيري راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيريارتباط راهبردهاي شناختي، فراشناختي و تعاملات دانشجويان در آموزش مجازي با پيشرفت تحصيليرابطه ميزان استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه علوم انتظامي مقالات همایشی مرتبط: رابطه بین راهبردهای یادگیری، راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزانبررسی وضعیت آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه در دانشجویان پزشکیبررسی اثر علی خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر رشته تجربی مدارس دولتی ناحیه 2 ارومیهبرسی راهبردهای شناختی و فراشناختی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اوزبررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های گلستان در سال 1392 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 182 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی