برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  4 , شماره  14 ; از صفحه 71 تا صفحه 87 .
 
عنوان مقاله: 

برآورد ارزش زمان سفرهاي روزانه شغلي و تحصيلي به کلان شهرها از مناطق نزديک به آنها (مطالعه موردي شهر تهران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز آمار ایران
 
چکیده: 

ترافيک از موضوعاتي است که امروزه به يکي از اصلي ترين مسائل شهرهاي بزرگ تبديل شده است و اين موضوع مشکلات ديگري را نيز به همراه خود براي مناطق شهري ايجاد نموده است. لذا شناخت رفتار ترافيکي مردم از ضروريات مديريت و برنامه ريزي شهري است. تقاضاي سفر از مناطق نزديک شهرها به مناطق شهري با اهداف مختلف و تعيين ارزش زمان سفرهاي روزانه به کلان شهرها موضوعاتي هستند که کمتر به آنها توجه شده است.
اين تحقيق در ادامه مطالعاتي مي باشد که با استفاده از داده هاي سرشماري عمومي نفوس و مسکن 1385 "مدل تقاضاي سفرهاي روزانه به تهران را به تفکيک هدف سفر بررسي و براي آنها مدل تقاضا سفر شغلي و تحصيلي برآورد نموده بود" مي باشد. در اين تحقيق ارزش زمان سفرهاي روزانه با استفاده از ديدگاه "گري بکر" اقتصاددان آمريکائي که تئوري مصرف را با در نظر گرفتن تئوري تخصيص زمان بازسازي نموده است محاسبه شده است. در اين روش کليه سفرهاي روزانه به ده دسته تقسيم و ارزش زمان سفر هر رده محاسبه سپس براي تعيين حساسيت مشاغل نسبت به زمان سفر، ابتدا به کمک تبديلات باکس- کاکس متغير پاسخ نهايي تعيين و در ادامه پارامترهاي
R2adj ((ضريب تعيين مدل)، b (ضريب متغير زمان)،std .error  انحراف معيار) و significant (سطح معني دار) محاسبه و چنانچه سطح اطمينان بالاي 95% بود ارزش زمان سفر اين رده در محاسبات نهائي لحاظ گرديد.
در پايان باتوجه به مشخص شدن مشاغل قابل جايگزين در منطقه و هزينه فرصت ايجاد شده از بابت عدم انجام سفرهاي روزانه پيشنهاد مشخص جهت ايجاد فرصتهاي شغلي در منطقه ارائه گرديد. با عنايت به مباحث فوق متغير زمان براي گروه هاي شغلي "تکنسين ها و دستياران"، "کارمندان خدماتي و فروشندگان"، "کارکنان ماهر کشاورزي، جنگلداري و ماهيگيري"، "متصديان و مونتاژکاران ماشين آلات و دستگاه ها" و "کارگران ساده" معني دار بوده لذا بايستي هزينه سفر اين گروه هاي شغلي که قابليت جايگزيني در محل سکونت را دارند ملاک عمل قرارداد بدين ترتيب خواهيم داشت:
=161,765,420+76,541,414=238,306,834 هزينه استفاده از وسايل نقليه + ارزش زمان سفر سالانه براي گروه هاي شغلي هدف = کل هزينه فرصت (دلار).
بديهي است بدليل اينکه اين افراد داراي رده هاي بالا شغلي نمي باشند و مشاغل آنها نيز مشاغل سرمايه بر نمي باشد. لذا با اين هزينه فرصت به راحتي مي توان سالانه 23830 فرصت شغلي ايجاد نمود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی، ن.، و ابلاقل قمروویچ، س. (1393). برآورد ارزش زمان سفرهای روزانه شغلی و تحصیلی به کلان شهرها از مناطق نزدیک به آنها (مطالعه موردی شهر تهران). اقتصاد کاربردی, 4(14), 71-87. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=244939



Vancouver : کپی

رضایی نعمت اله، ابلاقل قمروویچ سنگین اف. برآورد ارزش زمان سفرهای روزانه شغلی و تحصیلی به کلان شهرها از مناطق نزدیک به آنها (مطالعه موردی شهر تهران). اقتصاد کاربردی. 1393 [cited 2021December01];4(14):71-87. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=244939



IEEE : کپی

رضایی، ن.، ابلاقل قمروویچ، س.، 1393. برآورد ارزش زمان سفرهای روزانه شغلی و تحصیلی به کلان شهرها از مناطق نزدیک به آنها (مطالعه موردی شهر تهران). اقتصاد کاربردی, [online] 4(14), pp.71-87. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=244939.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 139 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی