5 SID.ir | تبارشناسي ادبيات تعليمي (نگاهي به چرايي شکل گيري و گسترش ادبيات تعليمي در ايران)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تبارشناسي ادبيات تعليمي (نگاهي به چرايي شکل گيري و گسترش ادبيات تعليمي در ايران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه گنبد کاووس
 
چکیده: 

ادبيات تعليمي و زبان آن در ايران از سابقه اي طولاني برخوردار بوده، آثار فراواني از ادبيات سنتي فارسي با مضمون پند و اندرز به دست ما رسيده است. اين سابقه و وجود شواهد فراوان به اندازه اي است که مي توان ادبيات تعليمي را يک نوع ادبي مستقل که گويا ويژه ايرانيان است به شمار آورد. با اين حال در عصر مشروطه اين نوع ادبي با انتقادات فراواني روبه رو گرديد و اندک اندک به حاشيه رانده شد؛ دليل اين گسترش در دوره پيشامدرن و سپس به حاشيه رفتن آن در دوره مدرن را بايد در نوع حکومت ايرانيان و ساختار طبقاتي جامعه ايران تا عصر مشروطه و تحولاتي جست وجو کرد که در اين دوره در ايران اتفاق افتاد.
حکومت استبدادي بر بنياد ترس تثبيت مي شود؛ ترسي که اگر زبان خيرخواهاني چون سعدي، نظام الملک و ... را الکن نسازد، سبب مي شود که آنها با احتياط و با زبان اندرز سخن بگويند. همچنين يک جامعه سلسله مراتبي که در آن همواره عده اي برتر از ديگران قرار دارند، زبان پند و نصيحت را ناگزير مي سازد؛ چرا که در اين فضا بالادستان که همواره خود را داناتر از ديگران مي دانند، به خود جرأت مي دهند با امر و نهي هاي مستقيم زيردستان خود را ارشاد نمايند و درستي و نادرستي امور را به آنها بياموزند. با فرا رسيدن مشروطه که به حکومت استبدادي و نظام سلسله مراتبي پايان داد، زمينه براي گسترش و پذيرش ادبيات تعليمي نيز پايان گرفت و اين نوع ادبي به حاشيه رفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 252
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی