4 SID.ir | بررسي رابطه سبک هاي رهبري مديران با خلاقيت در معلمان مدارس پسرانه ابتدايي شهر پل دختر
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه سبک هاي رهبري مديران با خلاقيت در معلمان مدارس پسرانه ابتدايي شهر پل دختر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
 
چکیده: 

زمينه: يکي از راه هاي دست يابي به خلاقيت در آموزش و پرورش، بهره گيري از معلمان خلاق و مبتکر است. خلاقيت معلمان مي تواند کيفيت خدمات آموزشي به دانش آموزان را افزايش دهد. سبک هاي رهبري مديران مدارس، با توجه به رويکردي که به معلمان دارند، در رشد خلاقيت يا کاهش آن موثرند.
هدف: پژوهش حاضر، به بررسي رابطه سبک هاي رهبري مديران با خلاقيت معلمان در مدارس ابتدايي مي پردازد. اين پژوهش از نوع همبستگي و کاربردي است
.
روش: جامعه آماري تحقيق، کليه معلمان دوره ابتدايي مدارس پسرانه شهرستان پل دختر هستند که با روش تصادفي ساده، از بين آنها 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسش نامه استاندارد سنجش خلاقيت رندسيپ و سبک رهبري تحولي - تبادلي باس بوده و تجزيه و تحليل داده ها از طريق شاخص هاي آمار توصيفي و آزمون هاي آماري (همبستگي پيرسون، تحليل واريانس يک راهه و رگرسيون) انجام گرفته است
.
يافته ها: نتايج پژوهش حاکي از آن است که سبک رهبري تحولي، بيش از سبک رهبري تبادلي با خلاقيت معلمان در ارتباط است. از بين مولفه هاي سبک رهبري تحولي، دو مولفه رهبري فرهمند و ملاحظه فردي با هم
29.5 درصد از واريانس خلاقيت معلمان را تبيين نمودند. همچنين مولفه پاداش مشروط مربوط به سبک رهبري تبادلي تنها 9.7 درصد از واريانس خلاقيت معلمان را تبيين نمود.
نتيجه گيري: برنامه ريزي دوره هاي آموزشي مربوط به بهبود مهارت رهبري تحولي جهت دست اندركاران مدرسه، به ويژه مديران و معلمان، به منظور موفقيت و تعالي مدرسه ضرورتي اجتناب ناپذير است. رهبري اثربخش، مستلزم به كارگيري هم سبك رهبري تحولي و هم سبك رهبري تبادلي است. بنابراين مديران مدارس بايستي ضمن به وجود آوردن شرايط و فضاي لازم براي انگيزش دروني و خودكارآمدي معلمان، به مشوق ها و پاداش هاي بيروني نيز توجه لازم را داشته باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 246
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی