برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1392 , دوره  3 , شماره  3 ; از صفحه 161 تا صفحه 185 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان انطباق کتاب علوم تجربي سال دوم دبستان با مولفه هاي خلاقيت و سطوح بالاي حيطه شناختي بلوم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران
 
چکیده: 

زمينه: خلاقيت، ويژگي مطلوب انساني است که مدرسه ها بايد براي آموزش و يا پرورش آن جديت نشان دهند. آموزش خلاقيت و يا تربيت تفکر خلاق، يکي از هدف هاي اساسي و شناخته شده و جزء جدايي ناپذير تعليم و تربيت امروزه و به ويژه کتب درسي است. بنابراين، اين پژوهش به بررسي ميزان انطباق کتاب علوم تجربي سال دوم دبستان با مولفه هاي خلاقيت بر اساس ديدگاه گيلفورد و بيکاردز و همچنين تحليل محتوا، فعاليت ها و آزمايش هاي درس بر اساس حيطه شناختي بلوم پرداخته است.
هدف: اين پژوهش به منظور بررسي ميزان انطباق کتاب علوم تجربي دوم دبستان با مولفه هاي خلاقيت بر اساس ديدگاه گيلفورد و بيکاردز و همچنين تحليل محتوا، فعاليت و آزمايش ها بر اساس حيطه شناختي بلوم انجام شد
.
روش پژوهش: در اين تحقيق، از روش «تحليل محتوا» به شکل تجزيه و تحليل کمي استفاده شده است. پس از مشخص کردن مولفه هاي مورد نظر، از ديدگاه گيلفورد و بيکاردز به عنوان ملاک هاي تحليل، با استفاده از تکنيک ويليام رومي، به تحليل محتواي متن و تصاوير کتاب اقدام شد. همچنين، محتوا، فعاليت و آزمايش هاي کتاب، با توجه به سطوح حيطه شناختي بلوم مورد تحليل قرار گرفت. جامعه آماري پژوهش، شامل کتاب هاي علوم دوره دبستان بود
.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان مي دهد حدود 10% درصد از محتوا، فعاليت و آزمايش ها در سطوح بالاي حيطه شناختي بلوم (تحليل، ترکيب و ارزشيابي) قرار دارند. همچنين، ضريب درگيري محتوا با مولفه هاي خلاقيت 23% درصد و ضريب درگيري تصاوير با مولفه هاي خلاقيت 31% درصد به دست آمد
.
نتيجه گيري: اين پژوهش نشان داد که تعداد فعاليت و آزمايش هاي کتاب علوم تجربي دوم دبستان در سطوح بالاي حيطه شناختي بلوم (تحليل، ترکيب و ارزشيابي) بسيار اندک است. همچنين، کتاب مورد بررسي، از لحاظ توجه به مولفه هاي خلاقيت، به خصوص در بخش محتواي درس و تصاوير، نياز به بازنگري و اصلاحات اساسي دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

امیرتیموری، م.، و زارع، م.، و ساریخانی، ر.، و سالاری، م. (1392). بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 3(3), 161-185. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242749



Vancouver : کپی

امیرتیموری محمدحسن، زارع محمد، ساریخانی راحله، سالاری مصطفی. بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1392 [cited 2021April20];3(3):161-185. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242749



IEEE : کپی

امیرتیموری، م.، زارع، م.، ساریخانی، ر.، سالاری، م.، 1392. بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, [online] 3(3), pp.161-185. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242749.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 866 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی