مشخصات مقاله عنوان نشریه: توسعه آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: تابستان 1394 , دوره 8 , شماره 18 ; از صفحه 23 تا صفحه 32 . عنوان مقاله: به کارگيري مدل سروکوال و منطق فازي در ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم نویسندگان: خواجه مصطفي* آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، گروه مدیریت صنعتی چکیده: زمينه و هدف: قضاوت هاي فردي اغلب مبهم بوده، افراد نمي توانند به آساني ادراکات و انتظارات خود را در مورد کيفيت خدمات به صورت يک مقدار عددي دقيق بيان دارند. استفاده از واژه هاي زباني جهت توصيف درجه انتظار و ادراک واقعي تر به نظر مي رسد. در اين پژوهش، رويکردي ترکيبي از سروکوال و منطق فازي به منظور ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه آزاد اسلامي قم ارايه گرديد.روش بررسي: اين مطالعه توصيفي - مقطعي در سال 1392 انجام شد. بدين منظور، نمونه اي به حجم 365 نفر به روش طبقه بندي نسبي انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه توسط خبرگان تاييد شده، پايايي آن با استفاده از آلفاي کرونباخ 0.84 به دست آمد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و آزمون هاي من ويتني، کروسکال واليس و ويلکاکسون استفاده شد.يافته ها: مقايسه بين ادراکات و انتظارات دانشجويان نشان داد تفاوت معناداري در تمامي ابعاد کيفيت خدمات آموزشي وجود دارد.(P<0.05) ميانگين شکاف خدمات آموزشي برابر 0.79- بود که بيانگر شکاف منفي در کيفيت خدمات مي باشد. بيشترين شکاف مربوط به بعد عوامل محسوس(0.90-) و کمترين شکاف در ابعاد قابليت اطمينان و پاسخگويي(0.74-) مشاهده گرديد. بين شکاف کيفيت خدمات آموزشي برحسب جنسيت، نوع دانشکده و رشته تحصيلي تفاوت معناداري وجود داشت (P<0.05).نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي اين مطالعه بيشترين شکاف کيفيت در بعد عوامل محسوس بود. جهت بهبود اين بعد پيشنهاد مي گردد بهبود منابع کتابخانه و افزايش کارگاه هاي رايانه در اولويت قرار گيرند. کلید واژه: رضايت دانشجويان(Q2)کيفيت(Q2)خدمات آموزشي(Q2)مدل سروکوال(Q2)منطق فازي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تحلیل شکافرضایت مشتریسروکوالمدل سروکوالجوجه های گوشتیاجزا عملکرداجزای عملکردجوجه گوشتیانتظاراتمدل سروکوالخدمتکمیتمدل کانورضایت مشتریانتظاراتسروکوالسیستم اطلاعات جغرافیاییفرایند تحلیل سلسله مراتبیفرآیند تحلیل سلسله مراتبیتحلیل سلسله مراتبی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي بر اساس مدل سروکوال (SERVQUAL)ارزيابي و رتبه بندي کيفيت خدمات آموزشي از ديدگاه دانشجويان (مطالعه موردي دانشگاه علوم و فنون مازندران)بررسي شکاف کيفيت خدمات آموزشي در دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با استفاده از تکنيک سروکوالبررسي شکاف کيفيت خدمات فوريت هاي پزشکي شهرستان خرم آباد با استفاده از مدل سروکوالتحليل شکاف بين ادراکات و انتظارات دانشجويان از کيفيت خدمات آموزشي با استفاده از مدل سروکوال مقالات همایشی مرتبط: گزارش تجربه و کارکرد بررسی میزان تفاوت بین انتظارات و ادراکات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل پنج بعدی سروکوالارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه کارآموزان فنی و حرفه ای زنجان؛ مدل سروکوالتحلیل شکاف کیفیت خدمات بهداشت مادر و کودک ارایه شده در مراکز بهداشتی درمانی شهر قم در سال 1393؛ کاربرد الگوی سروکوالارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی گیلان بر اساس مدل سروکوالبررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز از دیدگاه دانشجویان در سال 1392 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 255 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی