نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  4 , شماره  2 ; از صفحه 73 تا صفحه 92 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش نوروفيدبک بر خلاقيت دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر تهران: مطالعه موردي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 
زمينه: کودکان به مثابه آينده سازان هر کشوري بايد بتوانند نقش آفريني نويني در فناوري و صنعت داشته باشند. با توجه به مطالعات مختلف مي توان از نوروفيدبک براي پرورش خلاقيت کودکان بهره برد. بر اين اساس نهادها و سازمان هاي مجري آموزش کودکان مي توانند اين آموزش را در برنامه هاي ويژه کودکان بگنجانند؛ چرا که کودکان با دريافت آموزش هاي لازم براي تفکر خلاق در سن مناسب، مي توانند تا آخر عمر از آن بهره فراواني ببرند.هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش نوروفيدبک بر خلاقيت در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر تهران انجام شد.روش: روش پژوهش شبه آزمايشي در قالب طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. به اين منظور شصت دانش آموز به شيوه هدفمند انتخاب شدند. در مرحله پيش آزمون تمام آزمودني ها با نوار مغزي کمي شده و آزمون هاي تفکر خلاق تورنس ارزيابي شدند و بر اساس نمره هاي همتاسازي در دو گروه سي نفره جايگزين شدند. يکي از گروه ها به تصادف گروه آزمايش و ديگري گروه کنترل در نظر گرفته شد. در اين مطالعه دانش آموزان گروه آزمايش بيست جلسه تحت آموزش نوروفيدبک قرار گرفتند و همزمان گروه کنترل هيچ آموزشي دريافت نکرد. پس از گذشت دو ماه، تمام دانش آموزان با آزمون هاي تفکر خلاق تورنس، فرم تصويري دوباره ارزيابي شدند. تحليل داده ها با نرم افزار اس پي اس اس 21 از طريق آزمون تحليل واريانس تک متغيره انجام شد.يافته ها: يافته ها نشان داد، بين گروه آزمايش و کنترل در مولفه هاي سيالي، انعطاف پذيري، ابتکار و خلاقيت کل تفاوت معناداري وجود دارد.بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده مي توان گفت نوروفيدبک بر خلاقيت دانش آموزان تاثير دارد؛ بنابراين، از آموزش نوروفيدبک براي بالابردن خلاقيت در دانش آموزان مي توان استفاده کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رحمتی، ن.، و رستمی، ر.، و زالی، م.، و زارعی، ج. (1393). اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران: مطالعه موردی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 4(2), 73-92. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242124



Vancouver : کپی

رحمتی نرگس، رستمی رضا، زالی محمدرضا، زارعی جمیله. اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران: مطالعه موردی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1393 [cited 2022May28];4(2):73-92. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242124



IEEE : کپی

رحمتی، ن.، رستمی، ر.، زالی، م.، زارعی، ج.، 1393. اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران: مطالعه موردی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, [online] 4(2), pp.73-92. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242124.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی