برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي راهبردهاي آگاهي واج شناختي و چندحسي فرنالد بر پيشرفت مهارت هاي خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي راهبردهاي آگاهي واج شناختي و چندحسي فرنالد بر پيشرفت مهارت هاي خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان بود. اين پژوهش آزمايشي و از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان پسر و دختر پايه دوم تا پنجم نارساخوان مراجعه کننده به مرکز مشکلات ويژه يادگيري در سال تحصيلي 91-90 در شهرستان اردبيل تشکيل مي دهند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانش آموزان نارساخوان بودند که به صورت دسترس انتخاب و درد و گروه آزمايش و يک گروه گواه جايگزين شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس تجديدنظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال در خواندن استفاده شد. براي تحليل داده هاي اين پژوهش از آزمون تحليل کواريانس چند متغيري (MANCOVA) استفاده شد. يافته ها نشان داد که آموزش هاي راهبردهاي آگاهي واج شناختي و چندحسي فرنالد نسبت به گروه کنترل به طور معني داري بر بهبود پيشرفت مهارت هاي خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان اثربخش بوده اند. همچنين نتايج تحليل واريانس چندمتغيري بهبود معناداري را در مهارت خواندن و درک مطلب گروه آگاهي واج شناختي نسبت به گروه چندحسي فرنالد در طي جلسات آموزش نشان داد. بنابراين توجه به اثربخشي آموزش هاي راهبردهاي آگاهي واج شناختي و چندحسي فرنالد بر متغيرهاي مرتبط با مهارت هاي خواندن و درک مطلب در دانش آموزان داراي نارساخوان از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نریمانی، م.، و نوری، ر.، و ابوالقاسمی، ع. (1394). مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری, 4(3 (پیاپی 14)), 104-120. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241975



Vancouver : کپی

نریمانی محمد، نوری رویا، ابوالقاسمی عباس. مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری. 1394 [cited 2021September26];4(3 (پیاپی 14)):104-120. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241975



IEEE : کپی

نریمانی، م.، نوری، ر.، ابوالقاسمی، ع.، 1394. مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری, [online] 4(3 (پیاپی 14)), pp.104-120. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241975.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 121 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی