برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سبک هاي اسنادي و تاب آوري در دانش آموزان با اختلال يادگيري خاص، نابينا و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقايسه سبک هاي اسنادي و تاب آوري در دانش آموزان با اختلال يادگيري خاص، نابينا و عادي مي باشد. روش پژوهش از نوع عل‍ي- مقايسه اي بود. جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي داراي ناتواني يادگيري، نابينا و عادي شهرستان ساري بود. نمونه مورد پژوهش شامل 90 دانش آموز (30 دانش آموز با ناتواني يادگيري، 30 دانش آموز نابينا و 30 دانش آموز عادي) بود که با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک هاي اسنادي (ASQ) و مقياس تاب آوري کونرو و ديويدسون (CD-RTS9) را تکميل کنند. نتايج تحليل واريانس چند متغيره نشان داد که دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري و نابينا، در اسناد دروني- بيروني، اسنادکلي- اختصاصي و تاب آوري با دانش آموزان عادي تفاوت معناداري دارند (P<0.001)، بدين ترتيب که اين دانش آموزان سبک اسناد بدبينانه بيشتر و تاب آوري روان شناختي پايين تري نسبت به دانش آموزان عادي دارند. همچنين نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که سبک هاي اسنادي مي تواند تغييرات مربوط به تاب آوري را پيش بيني کند. در مجموع يافته هاي پژوهش نشان داد که دانش آموزان با ناتواني يادگيري و نابينا از نظر مسائل شخصيتي و قدرت سازگاري شرايط نگران کننده تري نسبت به دانش آموزان عادي دارا بوده و نيازمند توجه و خدمات روان شناختي بيشتري مي باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رستم اوغلی، ز.، و طالبی جویباری، م.، و پرزور، پ. (1394). مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری, 4(3 (پیاپی 14)), 39-55. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241971



Vancouver : کپی

رستم اوغلی زهرا، طالبی جویباری مسعود، پرزور پرویز. مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری. 1394 [cited 2021October27];4(3 (پیاپی 14)):39-55. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241971



IEEE : کپی

رستم اوغلی، ز.، طالبی جویباری، م.، پرزور، پ.، 1394. مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری, [online] 4(3 (پیاپی 14)), pp.39-55. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241971.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 320 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی