برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
دي 1393 , دوره  14 , شماره  10 ; از صفحه 888 تا صفحه 897 .
 
عنوان مقاله: 

عناصر برنامه درسي سازنده گرا در آموزش پزشکي: مطالعه مروري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: آموزش و انتقال اطلاعات به عنوان يکي از کارکرد هاي مهم آموزش پزشکي به حساب مي آيد. از طرف ديگر، امروزه آموزش پزشکي به شيوه سنتي و مبتني بر سخنراني صرف جواب گو نيست و شيوه هاي جديدي مي طلبد. يکي از اين رويکرد ها که شيوه هاي جديد را در آموزش پزشکي به دنبال آورده است، آموزش با رويکرد سازنده گرايي در مقابل آموزش سنتي است. هدف اين پژوهش تبيين ويژگي هاي برنامه درسي سازنده گرا در آموزش پزشکي است.
روش ها: در اين مقاله مروري از منابع کتابخانه اي، اسناد و مدارک مرتبط با رويکرد سازنده گرايي در آموزش پزشکي و منابع اينترنتي مختلف نظير مقالات نمايه شده در
SID، Magiran، Science direct Eric از سال 2001 تا 2014 استفاده شد. با کليدواژه هاي فارسي و انگليسي سازنده گرايي، آموزش پزشکي، عناصر برنامه درسي و اساتيد به صورت ترکيبي و مجزا جستجو گرديد. در ابتدا تعداد زيادي مقاله در جستجوي اوليه به دست آمد در مرحله بعد پژوهش گر آنهايي که فقط خلاصه در دسترس بود را حذف نمود و مرور مقالاتي که با موضوع ارتباط بيش تري داشتند، انتخاب و مطالب آن ها استخراج شد. بر مبناي مقالات اخير در اين زمينه به تبيين عناصر اصلي برنامه درسي با رويکرد سازنده گرا در آموزش پزشکي پرداخته شد.
نتايج: در نهايت از مجموع 120 مقاله بررسي شده مستندات 37 مقاله مرتبط و معتبر استخراج گرديد. چهار عنصر برنامه درسي شامل هدف، محتوا، روش هاي تدريس و ارزشيابي در قالب رويکرد سازنده گرايي مورد بررسي قرار گرفت. در اين رويکرد هدف آموزش توجه بر توسعه تفکر انتقادي، قدرت تحليل و کسب بينش در دانشجويان است. محتواي برنامه مبتني بر موقعيت هاي واقعي و اصيل آموزشي از جمله مراکز بيمارستاني يا حداقل فيلم هاي آموزشي است. روش هاي تدريس نيز مبتني بر روش هاي پويايي است که دانشجو را درگير فرايند آموزش مي کند. ارزشيابي نيز فرايند محور است و در نتيجه ابزاري براي نمره دادن نبوده بلکه ابزاري براي يادگيري است.
نتيجه گيري: با توجه به عناصر اصلي برنامه درسي در اين رويکرد، آموزش در حوزه پزشکي بايد مبتني بر محيط هاي واقعي، ابزار هاي عملي و آزمايشگاهي بوده و علاوه بر آن لازم است نقش دانشجويان به عنوان نقش فعال و مشارکت جو و نقش مدرسان به عنوان نقش تسهيل گر براي آماده سازي محيط يادگيري پر رنگ گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عابدینی بلترک، م.، و نصراصفهانی، ا.، و محمدی، م.، و صالحی عمران، ا. (1393). عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 14(10), 888-897. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241508



Vancouver : کپی

عابدینی بلترک میمنت، نصراصفهانی احمدرضا، محمدی مهدی، صالحی عمران ابراهیم. عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393 [cited 2021November28];14(10):888-897. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241508



IEEE : کپی

عابدینی بلترک، م.، نصراصفهانی، ا.، محمدی، م.، صالحی عمران، ا.، 1393. عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 14(10), pp.888-897. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241508.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 429 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی