برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي ويژگي هاي طرح معماري مسجد- مدرسه هاي دوره قاجار و مدارس دوره صفويه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 
چکیده: 
يکي از بناهاي مهم معماري دوره اسلامي ايران، مدارس علوم ديني مي باشند که با شکل گيري نظاميه ها در دوره سلجوقي آغاز و با فراز و نشيب هائي تا دوره قاجار نيز ادامه يافت که اوج توجه به احداث مسجد- مدرسه ها در اوايل دوره قاجار و تا زمان تاسيس مدرسه دارالفنون مي باشد. تلفيق و ترکيب دو عملکرد مسجد و مدرسه باعث شکل گيري نوآوري ها و خلاقيت هاي فضايي در معماري اين گونه بناها گشت که حتي در مدارس باشکوه صفوي نيز مشاهده نمي گردد. اين مقاله سعي بر آن دارد تا با تحقيق توصيفي- تحليلي و با مطالعات کتابخانه اي و ميداني، به ارزيابي و بررسي نوآوري ها و تغييرات موجود در طرح کلي مسجد- مدرسه هاي دوره قاجار در قياس با مدارس دوره صفويه بپردازد. بدين منظور ده باب از مدارس هر دو دوره برگزيده شده و از لحاظ ويژگي هاي موجود در طرح کلي بنا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد، مسجد- مدرسه هاي دوره قاجار چندان پيرو الگوي معماري مشخصي نيستند در حالي که مدارس دوره صفويه عمدتا از الگوي معماري خاص دو ايواني و چهارايواني تبعيت مي کنند. معماري مسجد- مدرسه هاي دوره قاجار نسبت به مدارس دوره صفويه داراي پيچيدگي و تنوع فضايي بيشتري مي باشند که همين امر باعث کاهش تعداد حجره ها در مدارس دوره قاجار نيز مي گردد و از طرفي وجود مهتابي، گنبدخانه هاي چهارطرف باز و داراي پلان صليبي شکل باعث گشايش و سبکي فضايي حياط مسجد- مدرسه ها مي باشد. بعلاوه برج ساعت در مسجد- مدرسه هاي دوره قاجار نشانه تاثير مغرب زمين و يک نوگرايي غربي مي باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بمانیان، م.، و مومنی، ک.، و سلطان زاده، ح. (1392). بررسی تطبیقی ویژگی های طرح معماری مسجد- مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه. معماری و شهرسازی آرمان شهر, 5(11), 15-34. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241462



Vancouver : کپی

بمانیان محمدرضا، مومنی کوروش، سلطان زاده حسین. بررسی تطبیقی ویژگی های طرح معماری مسجد- مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه. معماری و شهرسازی آرمان شهر. 1392 [cited 2022January21];5(11):15-34. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241462



IEEE : کپی

بمانیان، م.، مومنی، ک.، سلطان زاده، ح.، 1392. بررسی تطبیقی ویژگی های طرح معماری مسجد- مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه. معماری و شهرسازی آرمان شهر, [online] 5(11), pp.15-34. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=241462.



 

 
بازدید یکساله 1057 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی