مشخصات مقاله عنوان نشریه: شخصيت و تفاوت هاي فردي اطلاعات شماره: زمستان 1393 , دوره 3 , شماره 6 ; از صفحه 1 تا صفحه 25 . عنوان مقاله: رابطه سبک هاي شناختي و ويژگي هاي شخصيتي با پيشرفت تحصيلي در دانشجويان دانشگاه تهران نویسندگان: حکيمي ثريا*, حجازي الهه, غلامعلي لواساني مسعود آدرس: * دانشگاه سمنان چکیده: با توجه به اهميت روزافزون پيشرفت تحصيلي و تعيين عوامل موثر بر آن، پژوهش حاضر به بررسي سبک هاي شناختي وابسته و نابسته به زمينه و ويژگي هاي شخصيتي مي پردازد. روش پژوهش حاضر غير آزمايشي و طرح آن همبستگي از نوع پيش بيني است. براي جمع آوري داده ها، آزمون اشکال نهفته گروهي ويتکين (ويتکين، 1971) و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت نئو (مک کري و کاستا، 1985) در اختيار 285 نفر از دانشجويان دانشکده هاي اقتصاد و مديريت دانشگاه تهران قرار گرفت. براي بررسي رابطه و ميزان پيش بيني کنندگي متغيرهاي يادشده، از روش رگرسيون گام به گام و براي مقايسه دختران و پسران در متغيرهاي پژوهش از تحليل واريانس چند متغيري(MANOVA) و آزمون t مستقل استفاده شد. نتايج پژوهش که بر 285 نفر (191 نفر دختر و 94 نفر پسر) انجام شده بود، نشان داد که ويژگي هاي شخصيتي و سبک هاي شناختي با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري دارند. نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام نشان داد که ويژگي هاي شخصيتي و سبک هاي شناختي قادر به تبيين 50 درصد از تغييرات پيشرفت تحصيلي هستند. وظيفه شناسي با تبيين پيش بيني 39 درصد از واريانس پيشرفت تحصيلي قويترين پيش بيني کننده عملکرد تحصيلي است. سهم سبک هاي شناختي نيز در تعيين تغييرات پيشرفت تحصيلي معنادار است. هيچ تفاوت معناداري در ويژگي هاي شخصيتي، سبک هاي شناختي و پيشرفت تحصيلي دو جنس وجود ندارد. کلید واژه: سبک شناختي(Q2)ويژگي هاي شخصيتي(Q2)پيشرفت تحصيلي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فراشناختسبک یادگیریانگیزش پیشرفتسبک های یادگیریسلامت روانیهوش هیجانیسلامت عمومیسلامت رواناضطراب امتحانعزت نفسعملکرد تحصیلیموفقیت تحصیلی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه ويژگي هاي شخصيتي و روش هاي مطالعه با پيشرفت تحصيلي در دانشجويان کارشناسي دانشگاه علامه طباطبائي تهرانمقايسه دانشجويان پسر داراي سبک هاي يادگيري متفاوت از لحاظ ويژگي هاي شخصيتي، انگيزه پيشرفت و عملکرد تحصيليپيش بيني روابط بين سبک هاي يادگيري، سبک هاي شناختي و پيشرفت تحصيلي در مدارس الکترونيکيرابطه سبک هاي يادگيري و صفات شخصيت با پيشرفت تحصيلي دانشجويان در درس زبان انگليسيپيش بيني پيشرفت تحصيلي بر اساس مولفه هاي مهارت هاي تحصيلي و ويژگي هاي شخصيتي در دانشجويان علوم پزشکي شهيد بهشتي مقالات همایشی مرتبط: سبک یادگیری، ادراک از محیط آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویانرابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویانبررسی رابطه بین سبک های یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویانبررسی رابطه بین پنج عامل شخصیتی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازبررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی مادر با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان کرمانشاه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 327 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی