مشخصات مقاله عنوان نشریه: مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد اطلاعات شماره: تابستان 1393 , دوره 9 , شماره 2 (پياپي 15) ; از صفحه 2 تا صفحه 13 . عنوان مقاله: بررسي رابطه بين آگاهي فراشناختي از راهبردهاي مطالعه، با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران در سال 92-1391 نویسندگان: برادران حميدرضا, شجري ژيلا, عليرضائي طهراني سيما* آدرس: * مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران چکیده: سابقه و اهداف: دستيابي به يادگيري معني دار از اهداف مهم آموزشي دانشجويان پزشکي محسوب مي گردد. به همين دليل نياز به طراحي و به کارگيري روش ها و راهبردهاي کارآمدتر در مطالعه ضروري به نظر مي رسد. هدف از اين مطالعه بررسي رابطه بين آگاهي از راهبردهاي مطالعه با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران مي باشد.روش بررسي: اين مطالعه توصيفي تحليلي از ميان دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران در سال تحصيلي 92-91 در سه مقطع علوم پايه، فيزيوپاتولوژي و کارآموزي انجام شد و بر اساس روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي تعداد 317 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند و ابزار مطالعه پرسشنامه آگاهي فراشناختي از راهبردهاي خواندن مختاري و ريچارد (MARSI)Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory بود و داده ها با نرم افزار SPSS 16 و ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام و آزمون T مستقل تحليل گرديد.يافته ها: ميانگين نمره آگاهي از راهبردهاي مطالعه دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران در وضعيت مطلوب مي باشد. همبستگي معني داري ميان آگاهي دانشجويان پزشکي از راهبردهاي مطالعه و سه مولفه آن با پيشرفت تحصيلي دانشجويان وجود دارد.نتيجه گيري: بر اساس نتايج اين پژوهش آگاهي از راهبردهاي برنامه ريزي و هدفمندي در مطالعه بيش از ساير راهبردهاي فراشناختي پيشرفت تحصيلي دانشجويان پزشکي را تبيين مي کند، بهتر است به آموزش اين راهبردها به عنوان بخشي از برنامه آموزشي پرداخته شود تا دانشجويان پزشکي در فرايند يادگيري مستقل و خودتنظيم توانمندتر شوند. کلید واژه: يادگيري(Q2)راهبردهاي فراشناختي مطالعه(Q2)دانشجويان پزشکي(Q2)پيشرفت تحصيلي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: پزشکیروش تدریسمهارت های بالینیتفکر انتقادیآموزشدانشجودانشجویاندانشجوی پزشکیاضطراب امتحانعزت نفسعملکرد تحصیلیموفقیت تحصیلی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه راهبردهاي يادگيري و ارزش دهي به تکليف در پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهانراهبردهاي شناختي و فراشناختي و تاثير آن بر موفقيت تحصيلي در دانشجويان پرستاريرابطه ميزان استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه علوم انتظامي رابطه راهبردهاي يادگيري و خود کارآمدي تحصيلي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي لرستان در سال تحصيلي 1395رابطه بين آگاهي فراشناختي از راهبردهاي مطالعه و وضعيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان مقالات همایشی مرتبط: بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهتاثیرآموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر موفقیت تحصیلی دانشجویاناثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه و یادگیری بر میزان یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در زمینه عوامل موثر بر عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویانبررسی آگاهی و بکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 168 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی