برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1388 , دوره  , شماره  24 ; از صفحه 123 تا صفحه 148 .
 
عنوان مقاله: 

اثر تداخل زمينه اي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت هاي واليبال با برنامه هاي حرکتي تعميم يافته متفاوت و يکسان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف از اين مطالعه، بررسي اثر تداخل زمينه اي بر اکتساب، يادداري و اشتغال مهارت هاي واليبال (مبتني بر تغييرات در برنامه هاي حرکتي تعميم يافته و پارامتر) بوده است. اين تحقيق در قالب دو آزمايش انجام شد. در اين پژوهش، تعداد 78 دانشجوي دختر مبتدي با ميانگين سني 2203±103 شرکت کردند. آزمودني ها، در آزمايش يک، مهارت هاي واليبال شامل پنجه، پاس و سرويس را آموختند. آزمايش 2، شامل مهارت پنجه در فواصل مختلف بود. سپس شرکت کنندگان در سه گروه گمارده شدند. قبل از قرار گرفتن افراد در گروه ها، پيش آزمون به عمل آمد. سه گروه شامل تمرين مسدود، زنجيره اي و تصادفي بود. همه آزمودني ها در 6 جلسه تمرين شامل: 60 کوشش در هر جلسه و 20 کوشش براي هر تکليف شرکت کردند. پس از پايان جلسات تمرين آزمون هاي يادداري و انتقال در روزهاي مجزا انجام شد. تحليل عاملي واريانس با اندازه هاي تکراري روي جلسات تمرين، پيشرفت معني دار سه گروه را در هر دو آزمايش نشان داد. اما تفاوت بين گروه ها معني دار نبود. نتايج ANOVA يک راهه اثر معني داري را بين گروه هاي در آزمون هاي يادداري و انتقال نشان نداد. براساس نتايج اين تحقيق، هيچ اثر معني داري از تداخل زمينه اي در يادگيري مهارت هاي واليبال يافت نشد. يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهند که تمرين هاي قالبي، زنجيره اي قالبي يا تصادفي مي توانند براي يادگيري مهارت هاي واليبال در افراد مبتدي مورد استفاده قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 285
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی